Ia tidaklah sesusah mana. Hanya pergi mana-mana pasar raya atau layari laman sesawang tertentu dan terus boleh dapat barangan dapur yang diingini.

Namun tidak bagi Rohani Ahmad (bukan nama sebenar). Ini kerana beliau memerlukan masa agak lama untuk membeli barangan dapur dan ada ketikanya sehingga satu jam hanya untuk membelek satu produk.

Ini berbeza berbanding orang lain yang dalam tempoh masa yang sama boleh membeli semua barang yang disenaraikan.

Itu baru satu barang. Bagaimana pula, kalau hendak membeli pelbagai jenis produk dan ini yang dialami oleh Rohani yang diceritakan oleh Pakar Pediatrik Alergi dan Imunologi Klinikal, Universiti Putra Malaysia (UPM) Prof Madya Dr Intan Hakimah Ismail kepada Bernama.

"Ini satu contoh yang membelenggu ibu bapa yang mempunyai anak menghidap penyakit alahan. Kehidupan mereka boleh saya katakan seperti mimpi ngeri kerana benda mudah menjadi susah.

"Apatah lagi, kalau anaknya itu alah kepada banyak bahan makanan. Disebabkan itu, mereka mengambil masa agak lama ketika membeli barang kerana perlu betul-betul meneliti label pada sesuatu produk," katanya.

Bagaimanapun, masih ramai di luar sana yang tidak memahami kesukaran yang dihadapi oleh pesakit alahan makanan.

Malah, ada pula yang mengejek dengan mengatakan mereka seorang yang cerewet makan.

Akan tetapi, paling menyedihkan apabila masih ada segelintir besar masyarakat yang kurang prihatin mengenai hal ini walaupun sudah berulang kali diberitahu kepada pengasuh mengenai alahan makanan anak mereka.

Cenderung mengamalkan sikap tidak endah dengan permasalahan itu, ujar Dr Intan Hakimah, ia sebenarnya sangat membahayakan sekiranya tidak ditangani dengan baik.

"Mereka yang alah dengan sesuatu jenis makanan, tidak boleh makan ikut suka hati. Misalnya, kanak-kanak yang alah dengan susu lembu, telur atau kacang, sebaiknya perlu mengelakkan bahan-bahan sedemikian.

"Ini kerana, kegagalan melakukannya boleh menyebabkan seseorang itu bengkak di sekeliling mulut atau mata, ruam kulit yang kemerahan, cirit-birit dan timbul sesuatu yang dipanggil ‘urticaria’. Malah, ia juga boleh menjadi ekzema dan najis ada darah," katanya.

Kesan ruam yang teruk adalah antara petanda awal seseorang itu mengalami alahan. - Gambar hiasan

KANDUNGAN ALERGEN

Dalam satu kajian Kesedaran Alahan Malaysia yang julung kali diadakan di di negara ini oleh Persatuan Alergi dan Imunologi Malaysia (MSAI), baru-baru ini telah menyenaraikan lima jenis makanan yang mengandungi alergen yang boleh memberi kesan alah kepada pesakit.

Makanan itu ialah makanan laut (90 peratus), kekacang (47 peratus), soya (44 peratus), gandum (30 peratus) dan telur (30 peratus) dan ia merupakan satu kajian yang melibatkan 8,000 responden dari seluruh negara.

Disebabkan itulah, penyakit berkaitan alahan ini perlu diketahui dengan jelas oleh masyarakat. Malah, kajian oleh MSAI dengan kerjasama UPM yang dilaksanakan pada 1 Disember 2015 hingga 31 Mac lepas, bertujuan untuk menilai pemahaman masyarakat mengenai penyakit berkenaan.

Selain, bermotifkan peningkatan pengetahuan orang ramai bahawa alahan merupakan permasalahan penyakit yang serius dan ada kewajaran untuk mereka melihatnya sebagai satu penyakit kronik.

Ini kerana di seluruh dunia penyakit-penyakit disebabkan alahan semakin meningkat, memberi kesan sehingga 30 ke 35 peratus orang dalam sepanjang hidup mereka.

Perkembangan itu menjadikan alahan sebagai antara satu epidemik utama dunia dan lebih membimbangkan apabila masih ramai yang tidak tahu bahawa penyakit itu tidak hanya pada alahan makanan sahaja.

Tetapi ia sangat meluas dan merangkumi beberapa penyakit lain yang berkaitan dengannya dan perlu diambil perhatian jitu oleh masyarakat.

"Penyakit alergi ini sebenarnya besar dan ramai tersilap kerana sering ingat ia hanyalah alahan makanan semata-mata. Walhal, penyakit alahan atau alergi merangkumi alahan rongga hidung atau rhinitis, alahan mata, asma dan ekzema (selain alahan makanan).

"Alahan berlaku (tidak kira apa jenis penyakit berkaitan dengannya) apabila sistem ketahanan tubuh atau sistem imun kita bertindak balas secara berlebihan kepada sesuatu 'bahan' di mana sistem imun kita percaya bahawa bahan ini adalah berbahaya kepada badan," katanya.

Menjelaskan lebih lanjut, Dr Intan Hakimah berkata bahan-bahan yang boleh menyebabkan reaksi alahan adalah seperti makanan tertentu, persekitaran (hama debu rumah, debunga, kulat, haiwan peliharaan), ubat-ubatan dan gigitan serangga.

Bagi yang tidak ada penyakit alahan, terdedah kepada bahan-bahan (juga dikenali sebagai alergen) ini tidak memberi masalah kepada mereka.

Bagaimanapun, tidak kepada pesakit alahan kerana sistem imun mereka percaya bahawa bahan-bahan tersebut merupakan benda asing yang membahaya dan menyebabkan sistem badan mereka mengeluarkan satu antibodi, dikenali sebagai IgE.

Antibodi ini kemudian memberi isyarat kepada sel-sel tertentu dalam tubuh badan untuk melepaskan bahan kimia ke dalam aliran darah yang dikenali sebagai histamine yang kemudiannya bertindak ke atas mata, hidung, tekak, paru-paru dan mana-mana organ tertentu.

Ini akhirnya akan mencetuskan gejala tindak balas alergi atau juga dikenali sebagai simptom alahan, kata Dr Intan Hakimah.

"Simptom itu bergantung kepada jenis penyakit alahan yang dihadapi mereka. Misalnya ekzema, simptomnya adalah ruam kulit yang gatal dan kering, alahan rhinitis bersin pada waktu pagi, gatal hidung, selesema berterusan, hidung berhingus dan hidung tersumbat.

"Manakala alahan mata conjunctivitis, simptomnya seperti rasa gatal mata, mata merah dan asma pula, sesak nafas, nafas berbunyi dan sebagainya," katanya.

Simptom paling teruk dipanggil anafilaksis yang boleh membawa maut.

Tanda-tanda anafilaksis termasuk kesukaran bernafas, kesukaran menelan, bengkak bibir, lidah dan tekak atau bahagian badan yang lain, pening atau hilang kesedaran.

TIDAK ADA PENAWAR

Tidak diketahui apa punca penyakit yang boleh menyerang pelbagai lapisan umur ini, tetapi ia berkait rapat dengan faktor genetik, persekitaran dan pemakanan.

Sekiranya ibu atau bapa mempunyai penyakit alergi/alahan, risiko untuk anak mendapat alahan adalah 20 hingga 40 peratus.

Manakala, risiko lebih tinggi sekiranya kedua-dua ibu bapa mempunyai masalah berkenaan iaitu 50 hingga 80 peratus. Dianggarkan empat daripada lima kanak-kanak berisiko mendapat alahan apabila kedua-dua ibu bapa mereka mempunyai penyakit berkenaan.

"Bagaimanapun, tidak bermakna ibu bapa yang tidak ada masalah dengan penyakit itu tidak perlu risau. Ini kerana anak mereka turut berisiko mendapat alahan iaitu sebanyak 10 hingga 20 peratus," katanya.

Buat masa ini, tiada penawar atau ubat yang boleh menyembuhkan penyakit alahan sepenuhnya. Akan tetapi, paling membimbangkan apabila kajian MSAI mendapati 50 peratus rakyat Malaysia percaya wujudnya penawar untuk alahan.

"Saya berani katakan bahawa rawatan bukanlah segalanya. Bagi alahan, pencegahan adalah matlamat utama memandangkan penawarnya masih belum ditemui," kata Presiden MSAI Dr Amir Hamzah Datuk Abdul Latiff ketika berkongsi hasil penemuan kajian MSAI.

CEGAH LEBIH BAIK

Selain mencegah daripada terdedah kepada bahan-bahan yang membuatkan seseorang itu alah, mengamalkan diet seimbang, pemberian susu ibu secara eksklusif digalakkan selama empat ke enam bulan pertama dan seterusnya sehingga bayi berumur dua tahun atau lebih.

Sekiranya susu ibu tidak dapat diberikan, proten separa terhidrolisis atau 'partially hydrolysed protein' (php) terbukti secara klinikal dapat mengurangkan risiko menghidap alahan.

"Rawatan awal dan pencegahan dapat membantu meningkatkan kualiti kehidupan pesakit alahan dan keluarga mereka. Manakala komunikasi adalah langkah terbaik bagi ibu bapa memberitahu cikgu, rakan-rakan mengenai alahan anak mereka.

"Sediakan makanan sendiri sekiranya bercuti atau keluar ke mana-mana dan sentiasa memberi motivasi kepada pesakit," kata Dr Intan Hakimah.