Segalanya tentang seni - teater, puisi, muzik, tarian, fotografi, lukisan, arca - diketengahkan secara tradisional dan kontemporari dalam Festival Kesenian Antarabangsa Kuala Lumpur 2016 yang membuka tirainya hari ini.

Ini merupakan tahun kedua penganjuran festival seni yang dilangsungkan bersempena Hari Kemerdekaan, menyambut kepelbagaian warna seni di Malaysia selaras dengan namanya juga dikenali dengan nama DiverseCity.

Majlis pelancarannya disempurnakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang dihidangkan dengan persembahan alat muzik theremin daripada Ng Chor Guan, syair bertajuk Perpaduan daripada Roslan Maadun, tarian Alamak Dance Crew dan sedutan teater muzikal Mahsuri daripada pelajar Fakulti Filem, Teater dan Animasi Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Mengalu-alukan ketibaan Perdana Menteri, pengarah festival Datin Sunita Rajakumar berkata penganjuran festival adalah lebih daripada sekadar usaha menghubung serta menyatukan negara-negara ASEAN dan dunia menerusi kesenian.

"Kita mahu menghidupkan ekosistem kebudayaan yang tulen, kreatif, inovatif dan menyerlah.

"Kami yakin seni dan budaya Malaysia bukan sahaja mampu memberi impak signifikan terhadap ekonomi, tetapi juga terhadap eksport perkhidmatan dan penjenamaan," ujarnya.

Sepertimana pencapaian cemerlang atlet negara yang telah menyatukan segenap lapisan warga Malaysia, Sunita berharap peranan penggiat seni tempatan yang juga telah mengharumkan nama negara di persada antarabangsa dapat memperkuat ikatan yang terbina, pada masa sama mengerat hubungan dengan dunia.

Lebih 50 acara akan berlangsung sepanjang festival yang turut disertai 20 negara termasuk sebahagian besar rakan ASEAN seperti Thailand, Indonesia dan Singapura.

Ini antara persembahan daripada penggiat seni tempatan yang 'mewakili negara' dalam penganjuran kali ini.


Teater Monolog Jual Ubat: Dari Stesen ke Stesen oleh Khalid Salleh

Karya dan dipersembahkan oleh seniman negara yang memegang anugerah Pelakon Lelaki Terbaik Festival Filem Asia Pasifik 1998 - selepas seniman agung P. Ramlee, monolog Jual Ubat menceritakan perihal budaya penjual ubat yang pernah mewarnai senario watan satu ketika dahulu sehingga 70-an. Sebagai penjual ubat, Khalid mengupas soal kemanusiaan, kehidupan dan ketuhanan daripada gelagat kehidupan khalayak dan persekitaran yang diamatinya.

Teater Monolog Jual Ubat: Dari Stesen ke Stesen oleh Khalid Salleh.

Synthesis - A Repertoire of Resonance oleh Hands Percussion

Satu persembahan genderang unggul yang menggabungkan budaya dan inovasi. Ditubuhkan sejak 1997, Hands Percussion terkenal sebagai kumpulan genderang kontemporari dengan persembahan teaterikal yang menyatukan bunyi instrumen Asia Tenggara dengan gendang Shigu.

Synthesis - A Repertoire of Resonance oleh Hands Percussion

Bangsawan Pelayaran Panglima Awang oleh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN)

Mengisahkan Panglima Awang Hitam, atau dikenali dengan nama 'Enrique/Henry The Black' mengikut catatan-catatan jurnal pelayaran Barat. Mengikut catatan tersebut, Panglima Awang menjadi orang kanan kepada Ferdinan Magellan, pelayar Portugis yang dikenali sebagai yang pertama belayar mengelilingi dunia. Bagaimanapun ada yang mengatakan setelah Magellan terbunuh dalam pertempuran di Filipina, Panglima Awang yang menamatkan baki pengembaraannya dan menjadi orang yang sebenarnya berjaya mengelilingi dunia.

Bangsawan Pelayaran Panglima Awang oleh JKKN

Selain itu, seniman antarabangsa yang juga mencuri tumpuan adalah:

Nari: The Shankar Family Project oleh Gingger Shankar

Memiliki pertalian keluarga dengan pemain sitar legenda India, Ravi Shankar, Gingger Shankar merupakan multi-instrumentalis juga satu-satunya wanita yang bermain biola kembar bertali sepuluh. Menerusi Nari (bermaksud 'pengorbanan' dan 'wanita' dalam bahasa Sanskrit), Gingger bercerita tentang kisah pengorbanan dua wanita yang membawa muzik tradisional ke dunia barat pada era 70-an.

Gingger Shankar

LaLaLuna oleh Wolfe Bowart

Teater solo ini adalah karya dan lakonan Wolfe Bowart, tokoh teater fizikal dari Australia. Pernah dipentaskan serata dunia termasuk UK, Greece, Hong Kong, New Zealand dan Brazil serta menjelajah ke 40 lokasi serata negaranya, LaLaLuna merupakan kisah surreal tentang seorang penjaga bulan yang bergelut untuk menerangkan kembali bulan yang semakin gelap.

LaLaLuna oleh Wolfe Bowart

Dmitry Maloletov Guitar Concerto oleh Dmitry Maloletov

Dianggap antara pemain gitar terulung Rusia, Maloletov mencipta dan memainkan komposisi yang menggabungkan elemen klasikal, jazz, rock, dan folk. Maloletov terkenal dengan kehebatan 'Touchstyle' atau 'Two-Handed Tapping', teknik bermain gitar yang memberi audiens bunyi seakan-akan beberapa orang sedang bermain gitar bersama.

Dimitry Maloletov

Pelbagai acara pameran arca, lukisan dan fotografi turut mewarnai festival antaranya pameran seni fotografi pejuang kemerdekaan negara menerusi Dirgahayu, pameran arca Anniketybi Madian, lukisan miniatur India Meraki dan pameran koleksi gambar polaroid ikon 'pop-culture' Andy Warhol terbesar dipertontonkan di Malaysia dan Asia menerusi Andy Warhol: Social Circus.

Ada juga seminar, bengkel dan persembahan syair Alam Melayu Nusantara juga forum penyair ASEAN serta acara deklamasi puisi yang melengkapkan festival seni dan budaya ibu kota ini.

Terlalu banyak untuk saya ceritakan apa yang menarik. Jadual penuh, lokasi dan waktu acara serta informasi tentang tempahan tiket persembahan boleh didapati menerusi laman web rasminya, diversecity.my.

Buat pencinta-pencinta seni, apa tunggu lagi?