Mengikut zodiak Cina, terdapat dua belas ekor haiwan dalam satu kitaran yang melambangkan dua belas jenis personaliti berbeza.

Pakar feng shui meramalkan, mereka yang dilahirkan pada tahun kambing adalah zodiak yang paling bertuah di Tahun Kuda ini.

Namun bagi mereka yang lahir pada tahun kuda pula tidak begitu bernasib baik.

Pengasas ‘Good Feng Shui’ Kenny Hoo berkata selain kambing, zodiak arnab dan khinzir juga berkongsi nasib sama.

"Dalam tahun ini, bagi ketiga-tiga zodiak ini mereka akan rasai kehidupan akan sangat lancar dan dari segi kerjaya, kewangan atau pelajaran akan mencapai tahap lebih tinggi." kata Kenny.

Jika tahun lalu kurang memuaskan, tahun kuda ini bakal membawa lebih tuah bagi mereka yang lahir pada Tahun Ular, Lembu dan Ayam.

"Bagi mereka ular lembu ayam mereka akan ‘fall in love’ atau kahwin pada tahun ini."

Berlainan pula bagi mereka yang dilahirkan pada Tahun Kuda sendiri bakal berdepan cabaran dan dugaan bagi mereka yang dilahirkan pada tahun zodiak itu.

"Ini disebabkan 'cosmic influence'. Tahun pertama kedudukan matahari, bulan dan bintang adalah sebegitu apabila sampai 12 tahun akan datang dia akan balik kepada keadaan yang sama dan orang yang lahir pada masa itu akan rasa perubahan besar dari segi pengalaman hidup dan emosi." kata Kenny.

"Misalnya orang yang tidak biasa dengan perubahan tidak tahu macam mana menguruskan perubahan, mereka akan rasa 'lost' rasa tidak tentu dan akan buat banyak keputusan yang kurang memuaskan. Sebab itulah biasanya bila masuk tahun sama dengan zodiak akan rasa banyak perubahan dalam kehidupan." tambah Kenny lagi.

Kalender zodiak Cina
Kalender zodiak Cina

Zodiak tikus juga dilihat bercanggah dengan Tahun Kuda kali ini.

"Bagi mereka lahir tahun kuda dan tikus jangan letak harapan terlalu tinggi dalam segala yang mereka lakukan. Tetapi mereka perlu bertungkus lumus dan bersabar. Selalu nasihat kami bagi mereka yang bercanggah dengan tahun ini agar pergi buat 'dental scaling' atau derma darah bagi seimbangkan tenaga mereka supaya cabaran dapat diminimumkan." kata Kenny.

Menurut Kenny bagi zodiak anjing dan harimau juga bakal berdepan cabaran tetapi bukan begitu mencabar. Bagaimanapun mereka dilihat akan banyak merantau bagi tahun ini.

Namun bagi zodiak monyet, tikus, naga dan harimau, mereka bakal mengalami tahun yang amat sibuk.

"Jadi peluang merek melancong travel lebih tinggi ini bemaksud tahun ini sungguh sibuk bagi mereka kalau tak sibuk tak dapat rezeki."

Menariknya menurut Kenny, zodiak lain digalakkan mendampingi mereka yang lahir pada Tahun Kambing untuk menumpang tuah.

"Kambing adalah apa yang kita panggil 'noble man' kepada orang lain. Bagi orang yang lahir pada tahun kuda cabaran tahun zodiak ini boleh senjaga cari kawan dilahirkan tahun kambing dan bekerjasama atau membuat 'partnership' dengan mereka."

"Ini kita panggil "tumpang tuah" orang itu ada tuah banyak, tenaga daya lebih positif jadi boleh tumpang tuah dengan selalu bergaul dengan mereka mungkin mereka boleh bagi bantuan contoh dari segi peluang perniagaan." kata Kenny.