Pengetahuan mengenai teknologi-teknologi perubatan terkini dalam bidang kardiovaskular sewajarnya diambil tahu oleh setiap individu.

Pengetahuan ini amat penting kerana ia dapat memberikan kita pilihan kaedah perawatan yang sesuai dengan pesakit dalam usaha menyelamatkan nyawa khasnya kepada penghidap penyakit jantung.

Sering terjadi apabila berlakunya serangan jantung pesakit atau ahli keluarga terdekat terkejut, tergamam hingga tidak tahu apa yang perlu dilakukan bagi membantu pesakit. Panik dan lambat dibawa ke hospital yang betul adalah satu daripada punca yang boleh mengakibatkan kematian.

Menurut Pakar Jantung yang juga Ketua Unit Kardiologi dari Pusat Perubatan Universiti Malaysia (PPUM), Prof Dr Wan Azman Wan Ahmad, di negara ini terdapat 19 buah hospital kerajaan berkemampuan melakukan prosedur segera bagi CAD.

"Sering terjadi pesakit meninggal sewaktu dalam perjalanan kerana lambat dibawa ke hospital."

Penyakit Koronari Arteri (Coronary Artery Disease-CAD) adalah penyakit yang berlaku apabila arteri-arteri yang membekalkan darah ke jantung menjadi sempit atau tersumbat.

"Ia berlaku akibat saluran tersebut tersumbat dengan mendapan lemak yang dikenali sebagai plak. Kesannya, arteri-arteri akan menghadapi halangan untuk membekalkan darah ke jantung," jelas Dr Wan Azman.

Antara tanda-tanda CAD termasuklah:

1. Rasa sakit di bahagian dada (angina)
2. Sesak nafas
3. Rasa berat di bahagian dada
4. Rasa sakit di bahagian rahang dan bawah lengan
5. Pedih hulu hati
6. Loya
7. Muntah
8. Perpeluhan melampau

Selain perubahan gaya hidup dan ubat-ubatan, cara berkesan untuk membuka semula saluran darah yang tersumbat ialah dengan menggunakan kaedah koronari angioplasti.

Kaedah rawatan ini ialah dengan memasukkan belon dan stent melalui saluran darah di tangan atau di peha untuk membuka semula saluran darah koronari yang tersumbat atau yang mengalami penyempitan.

INOVASI PROSEDUR CAD

Di PPUM misalnya, rawatan angioplasti bagi pesakit jantung koronari pertama kali dilakukan pada tahun 1984. Setelah 30 tahun, rawatan ini mengalami perubahan yang sangat pesat.

Daripada sekadar menggunakan belon sahaja untuk meluaskan saluran jantung, kini rawatan diperluas menggunakan stent yang berteknologi tinggi. Kemajuan stent ini juga semakin meningkat dari semasa ke semasa.

"Dari bare metal stent, ia beralih kepada stent yang mempunyai ubat untuk mengurangkan risiko penyempitan semula," kata Dr Wan Azman.

Stent yang mempunyai ubat terus ditambahbaik sehinggalah stent generasi baharu yang sangat efektif. Malah ia mempunyai risiko komplikasi yang sangat rendah.

Terkini, satu lagi evolusi yang berlaku dalam kaedah rawatan angioplasti adalah dengan menggunakan stent yang hancur sendiri setelah 2 atau 3 tahun dipakai oleh pesakit. Teknologi ini dikenali sebagai Bioresorbable Vascular Scaffold (Absorb).

Pemasangan Absorb sama seperti prosedur belon angioplasti yang akan memasukkan tiub gegelung bukan logam beserta belon angioplasti ke dalam saluran darah, yang telah sempit.

Ia kemudian diimplan di arteri sebelum larut secara perlahan setelah arteri yang tersumbat dapat berfungsi dengan biasa dan terbuka dengan sendiri.

"Ia akan larut selepas sesuatu tempoh setelah bertindak dengan unsur-unsur yang terdapat di dalam badan iaitu air (H20) dan karbon dioksida (C02)," jelas beliau.

CAD BUKAN PENYAKIT LAZIM

"Rawatan CAD telah menjadi prosedur rawatan yang semakin lazim. Hingga ia disalah anggap sebagai penyakit yang biasa. Walaupun rawatan CAD mengambil tempoh yang singkat, ia tetap mempunyai risiko serta komplikasi. Cara terbaik ialah melakukan perbincangan dengan doktor yang merawat," kata Dr Wan Azman.

Risiko yang terbabit adalah lebih tinggi ke atas wanita, warga emas yang berusia 75 tahun dan ke atas pesakit yang menghidap penyakit buah pinggang atau diabetes, atau pesakit yang menghidap penyakit saluran darah yang serius.

Selepas prosedur dijalankan, kebanyakan pesakit akan bermalam di hospital bagi pemantauan dan akan pulang pada hari yang seterusnya.

Mereka akan dinasihatkan mengambil ubat-ubatan sepanjang waktu pemulihan dan sebarang rawatan susulan.

CEGAH

Mengakui masih ramai yang bersikap sambil lewa dengan gejala ini, Dr Wan Azman memberitahu pelbagai kempen kesedaran telah dilaksanakan sejak bertahun-tahun lamanya bagi menyedarkan orang ramai mengenai CAD.

Menurut beliau, nilai sebuah jantung yang sihat terlalu tinggi untuk disia-siakan.Ramai yang menganggapnya sebagai masalah biasa kerana terlalu ramai yang menghidapnya di negara ini.

Setiap individu yang berisiko perlu mengambil langkah pencegahan. Cara terbaik adalah dengan mengubah gaya hidup seperti aktif dan juga mengawal pemakanan.

"Pertama sekali kita kena tahu adakah kita berisiko tinggi atau tidak. Buatlah pemeriksaan dan sekiranya anda berisiko, doktor akan mengesyorkan kaedah-kaedah terbaik dan bersesuaian sebagai langkah pencegahan," saran beliau.

Apa yang perlu difahami oleh orang ramai ialah apabila diserang CAD, hanya 50 peratus sahaja yang selamat. Selebihnya akan meninggal dunia sewaktu dalam perjalanan ke hospital.

"Ketika itu barulah nilai sebuah jantung itu dirasakan sangat-sangat berharga," ujarnya.

Beliau sekali lagi menekankan betapa pentingnya setiap individu mengambil tahu mengenai CAD, apa dan bagaimana tindakan yang perlu diambil jika diserang CAD.

Juga mengambil tahu hospital atau pusat perubatan yang menyediakan prosedur intervensi CAD serta rawatan-rawatan terkini yang berkaitan. -- Oleh Nurul Halawati Mohamad Azhari