Kucing berwarna jingga bernama Paddles milik Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern berhadapan kemalangan tragik apabila mati dilanggar kereta.

Insiden itu mendapat perhatian meluas di media sosial baru-baru ini susulan populariti kucing itu yang melonjak bukan sahaja kerana ia milik Ardern tetapi juga kerana keunikan haiwan itu yang memiliki enam jari kaki.

Ardern mengumumkan kematian Paddles pada Rabu di Instagramnya, sekaligus menyebabkan ramai pecinta haiwan berkenaan terkejut dan berasa sedih.

Paddles mula masyhur di media sosial ketika Ardern mengambil alih kepimpinan Parti Buruhnya pada usia 37 tahun, Ogos lalu.

opulariti kucing itu melonjak bukan sahaja kerana ia milik Arnden tetapi juga kerana keunikan haiwan itu yang memiliki enam jari kaki. - Foto Reuters

Kerana kemasyhurannya itu, sebuah akaun twitter ‘First Cat of NZ” telah ditubuhkan pengguna tanpa nama pada bulan lepas, khas bagi menampilkan aktiviti Paddle bersama ‘mummy Ardern’.

Akaun berkenaan berjaya menarik 11,000 pengikut.

Hashtag #Prrpforever turut diwujudkan pengikutnya khas bagi memberi ucapan takziah ke atas kematian kucing kesayangan New Zealand itu.










RIP Paddles. #rip #paddles ☹️

A post shared by Ryan Bridge (@reporter_ryan) on








BACA: New Zealand's Prime Moggy, Paddles the six-toed cat, meets an untimely end