Penganut beragama Hindu mengambil kesempatan cuti hujung minggu untuk berkunjung ke Little India, Brickfields bersama keluarga dan rakan-rakan membeli barang keperluan sebagai persiapan menyambut Thaipusam pada Rabu depan.

Tinjauan mendapati selain Batu Caves, Little India turut menjadi tempat tumpuan kerana pelbagai barang kelengkapan boleh didapati di sini seperti perkakasan kavadi dan pakaian untuk upacara sembahyang.

Menurut Parubathy Letchumanan, 59, dari Slim River, Perak, beliau mengunjungi Little India bersama keluarganya sebaik selesai membayar nazar di Kuil Sri Subramaniyar Swami di Batu Caves.

"Saya suka datang ke Little India kerana terdapat banyak pilihan restoran dan kedai barangan lain pada harga berpatutan. Untuk sambutan Thaipusam, kami sekeluarga akan menyambutnya di kampung saya," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Thaipusam yang diraikan pada 31 Januari ini merupakan perayaan yang disambut penganut Hindu di seluruh dunia pada bulan 'Thai', iaitu bulan ke-10 dalam kalendar Tamil.

Pada perayaan Thaipusam, penganut Hindu akan menunaikan nazar dengan menjunjung 'Paal Kudam' yang dianggap paling suci dan 'Kavadi' yang dihias cantik dengan menaiki ratusan anak tangga Batu Caves menuju kuil di dalam gua itu.

Sementara itu, Vejaya Kumar, 40, dari Sungai Buloh yang berkunjung ke Little India bersama rakan-rakannya berkata, beliau sekeluarga akan keluar sejak awal pagi menuju ke kuil berkenaan bagi melakukan upacara keagamaan.

"Seperti kebiasaannya, kami akan berpakaian kuning dan membawa susu ke kuil. Kami akan keluar awal pagi hingga keesokan harinya untuk sembahyang dan melakukan aktiviti keagamaan di kuil di Batu Caves," katanya.

Pengusaha kedai menjual barangan sembahyang dan barang harian, Ravi Dayang, 55, dari Sentul pula berkata jualan bagi tahun ini sedikit berkurangan berbanding tahun-tahun sebelumnya berikutan berita mengenai fenomena gerhana bulan yang dikatakan akan berlaku pada hari Thaipusam.

Katanya, ramai penganut Hindu yang akan pergi ke kuil lebih awal atau selepas hari Thaipusam kerana mengikut kepercayaan agama tersebut, kejadian gerhana itu boleh meninggalkan kesan negatif kepada mereka.

Bagi seorang kurang upaya, R. Subramaniam, 39, dari Flat Sri Selangor di sini berkata beliau akan pulang ke kampung halamannya di Ipoh, Perak bagi menyambut Thaipusam bersama keluarga.

Beliau yang menjual tisu dan makanan ringan sebagai pendapatan sampingan di kawasan sekitar Little India berkata sudah menjadi kewajipan masyarakat Hindu membawa kavadi dan bekas berisi susu ke kuil setiap kali menyambut perayaan tersebut.

-- BERNAMA