Bandar Vienna di Austria buat kali pertama menewaskan Melbourne, sekali gus mengungguli Indeks Sesuai Didiami Global yang dikeluarkan Economist Intelligence Unit (EIU).

Vienna bersaing dengan Melbourne yang menduduki tempat pertama senarai itu bagi tempoh tujuh tahun berturut-turut bagi meraih kedudukan sebagai bandar paling sesuai didiami dalam kajian yang dijalankan ke atas 140 bandar raya di seluruh dunia.

Penurunan kes ancaman militan di Eropah barat dan kadar jenayah yang rendah di Vienna membantu melonjakkan kedudukan bandar raya itu ke tangga pertama senarai.

Sebelum ini, Vienna sering menduduki senarai teratas kedudukan bandar yang menawarkan kualiti hidup terbaik dalam kajian yang dijalankan firma perundingan Mercer.

Bandar raya Osaka, Calgary, dan Sydney turut menduduki lima tempat teratas, manakala London, berada di tangga ke-48 senarai kajian yang dijalankan ke atas bandar berukuran sederhana yang mempunyai kepadatan populasi yang rendah.

Sementara itu, Damsyik terus kekal di tangga terakhir, diikuti Dhaka, Bangladesh dan Lagos, Nigeria.

Kajian ini tidak membabitkan ibu negara yang dianggap bandar paling bahaya di dunia, seperti Baghdad, Iraq dan Kabul, Afghanistan. - Reuters