APABILA Tun Dr. Mahathir Mohamad membuat kenyataan mahu menteri yang bertanggungjawab ke atas penyelewengan, pembaziran dan salah tadbir kewangan negara seperti yang didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2012 supaya letak jawatan, mesej jelas daripada bekas Perdana Menteri itu ialah harus ada pihak yang mengambil tanggungjawab terhadap apa yang berlaku.

Dr. Mahathir mahu menteri di negara ini mengambil sikap sama seperti menteri di Jepun. Beliau memberikan contoh kalau ada nahas pesawat di Jepun, menteri pengangkutan yang bertanggungjawab akan letak jawatan. Ada banyak sebenarnya contoh cerita yang sama dan tidak semua mereka letak jawatan kerana projek gagal, wang negara rugi atau salah tadbir. Ada juga yang letak jawatan kerana perilaku mereka tidak mencerminkan sifat dan tindak-tanduk yang sewajarnya yang harus ada pada sosok seorang menteri. Apabila tidak lagi layak sebagai menteri, mereka letak jawatan.

Kita tentu belum lupa bagaimana Menteri Kewangan Jepun, Shoichi Nakagawa yang nampak seperti mabuk mabuk semasa bercakap dalam satu sidang media ketika Sidang Kemuncak G7 di Rome pada 2009 letak jawatan tiga hari selepas kejadian itu tersiar di televisyen. Nakagawa mengatakan dia makan ubat selesema tetapi dia menawarkan letak jawatan kerana keadaan dirinya yang disaksikan oleh jutaan orang di televisyen itu memalukan dan telah menyusahkan Perdana Menteri Taro Aso (ketika itu) dan rakan-rakannya dalam kabinet. Dia juga minta maaf berkali-kali atas masalah yang timbul yang berpunca kerana dia tidak menjaga kesihatannya dengan baik.

Seorang lagi menteri kabinet Jepun, Yoshio Hachiro letak jawatan pada September 2011 kerana membuat dua kenyataan yang dianggap tidak senonoh mengenai bencana berganda yang menimpa Fukushima. Pertama, dia menggelarkan Fukushima sebagai "bandar mati". Kenyataannya itu melukakan hati 80,000 penduduk bandar itu yang terpaksa dipindahkan kerana bahaya radiasi. Kedua, selepas balik daripada melawat Fukushima, sebaik saja turun daripada pesawat, Hachiro yang mahu berjenaka menyapu lengannya pada seorang wartawan dan berkata: "Jaga-jaga, radiasi." Dia letak jawatan seminggu selepas itu.

Hanya dua bulan sebelumnya, menteri yang diberi tanggungjawab untuk membangunkan semula Fukushima letak jawatan juga kerana membuat kenyataan yang tidak senonoh yang tidak cocok dengan sosok peribadi seorang menteri. Namanya Ryu Matsumoto. Kisah kejatuhannya bermula apabila dalam lawatan pertamanya ke Fukushima sejak dilantik menteri, dia menunjukkan sikap bongkak dan angkuh sebagai menteri.

Dalam acara lawatan itu, hendak jadi cerita, dia terpaksa menunggu seorang gabenor pemimpin daerah yang sepatutnya menyambut dia datang. Gabenor itu terlambat. Apabila kemudian gabenor itu tiba, Matsumoto menunjukkan perangainya. Dia enggan bersalam dengan gabenor itu dan kemudian mencemuh serta menghamun gabenor itu kerana menyebabkan dia menunggu.

Kenyataan kasar Matsumoto dirakamkan oleh media yang ada di situ dan dia membuat satu lagi kesilapan. Kesilapannya ialah dia memberi amaran kepada media supaya tidak melaporkan apa yang mereka dengar dan lihat. Katanya, kalau mereka cuba-cuba berlagak berani melaporkannya, syarikat media yang mereka wakili akan dikenakan tindakan. Tetapi tidak ada apa-apa tindakan yang dikenakan ke atas wartawan atau media yang melaporkan kejadian itu sebaliknya, Matsumoto yang letak jawatan lebih kurang seminggu kemudian.

Cerita-cerita itu semuanya menunjukkan satu perkara — tentang kehormatan, maruah, sedar diri dan tahu malu. Rasa hormat diri dan mengambil tanggungjawab itu adalah nilai-nilai yang ada pada orang Jepun — hanya orang Jepun, tidak pada bangsa lain.

Kenapakah nilai-nilai itu hanya ada pada orang Jepun dan tidak pada orang lain?

Teori yang selalu diulang-ulang dan kemudian diterima sebagai teori yang sah ialah tentang kod etika atau tatacara kesatria anutan samurai yang dikenali sebagai bushido. Kod etika itu menggariskan tujuh nilai yang ada pada seorang samurai — nilai-nilai seperti jujur, maruah dan harga diri yang membentuk jati diri samurai itu untuk jadi seorang pahlawan yang sebenar.

Dr. Mahathir semasa jadi Perdana Menteri memperkenalkan Dasar Pandang ke Timur, tujuh bulan selepas beliau memegang jawatan. Dasar itu antara lain bertujuan menerapkan nilai-nilai terpuji dan etika kerja yang baik yang menjadi asas kemajuan yang dicapai oleh Jepun dan Korea Selatan. Dasar itu sudah 30 tahun dilaksanakan dan ribuan pelajar yang dikirimkan ke sana dalam tempoh itu, pada hari ini menduduki tempat penting dalam kerajaan dan swasta sebagai profesional, eksekutif dan pembuat dasar.

Banyak yang kita pelajari daripada dasar murni itu. Tetapi satu yang barangkali gagal kita fahami ialah mengambil tanggungjawab dengan bermaruah, tahu malu dan sedar diri.

Itulah yang harus kita fahami apabila merenung kenyataan Dr. Mahathir yang mengulas Laporan Ketua Audit Negara 2012: Apakah akan ada menteri yang meletakkan jawatan kerana laporan audit itu atau kerana sikap dan kenyataan mereka yang memalukan yang dilaporkan oleh media?

Jangan harap. Letak jawatan sebagai jalan mengambil tanggungjawab bukan budaya kita.