Demam denggi, sejenis virus topikal yang disebarkan oleh nyamuk Aedes adalah beban yang ditanggung masyarakat global. Ia telah berkembang dengan ketara di seluruh dunia dalam beberapa dekad kebelakangan ini.

Lebih 2.5 bilion orang, merangkumi lebih daripada 40 % daripada penduduk dunia kini, berisiko tinggi menghidapi demam denggi.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO ) menganggarkan pada masa ini mungkin ada 50-100000000 jangkitan denggi di seluruh dunia setiap tahun .

Sejak kebelakangan ini bilangan kes dilaporkan di seluruh dunia terus meningkat .

denggi

Di Malaysia , graf bagi kes-kes demam denggi seolah-olah tidak menentu dengan tertinggi 49, 335 kes pada tahun 2008 dan terendah 6, 543 kes pada tahun 1995 .

Dan tahun ini sahaja , pada malam Krismas hari 2014, 103 , 753 kes telah dilaporkan .

(Insert graph: Tajuk: KES DENGGI 2014)

Tanggal 2 Mac, 2014 , Astro Awani digemparkan dengan berita sedih yang melibatkan denggi.

Editor visual kami, Khairul Anwar Che Ramli , yang lebih dikenali sebagai Samson , meninggal dunia akibat demam denggi .

Hanya berumur 33 tahun, Allayarham meninggalkan anak berumur satu tahun dan seorang balu yang merupakan suri rumah, berumur 27 tahun.

Menyedari nasib ini , Astro Awani berjanji untuk memerangi kejahilan masyarakat terhadap demam denggi .
Ketua Pengarang Astro Awani, Suhaimi Sulaiman, mengemukakan berita sedih kehilangan Khairul Anwar Che Ramli


#CukupSetakatSamson

#CukupSetakatSamson Adalah kempen mempromosi dan menyebarkan serta berkongsi maklumat dan fakta mengenai penyakit pembunuh ini di semua platform Astro Awani.

Kempen ini bertujuan untuk menunjukkan dan membuktikan bahawa usaha yang kecil sebenarnya boleh membawa perubahan yang besar dalam membantu untuk membasmi dan mengurangkan penyakit ini, di mana semua lapisan masyarakat boleh menyumbang kisah, pengalaman dan cara mereka membanteras dan menuju ke arah gaya hidup tanpa denggi.

Beberapa bulan selepas kehilangan Samson, sedang kempen #CukupSetakatSamson berjalan aktif', satu lagi berita menyayat hati kami terima, melibatkan Ketua Pengarang Astro Awani. Bapa kepada Suhaimi Sulaiman menjadi korban demam denggi .

Pada 16 Ogos, Haji Sulaiman Mataanpulang ke Rahmatullah selepas empat hari bertarung dengan demam maut ini.

samson
Kempen oleh Astro Awani #CukupSetakatSamson

Mendidik bagi membasmi denggi

Pendidikan adalah amat penting dalam menghadapi sebarang bentuk cabaran . Selain menjaga kebersihan persekitaran dan memastikan bebas daripada nyamuk aedes membiak , mengetahui tanda-tanda dan gejala demam denggi adalah sama penting.

Virus ini biasanya bermula dengan demam, menggigil dan sakit kepala - gejala biasa demam virus.

Kebiasaannya demam ini, para doktor tidak boleh benar-benar memberitahu sama ada seseorang itu mempunyai demam denggi atau demam virus biasa . Hanya ketika tangan dan kaki yang meletus dengan titik merah dan apabila kecederaan tidak dapat ditahan , itulah antara tanda kuat seseorang mengetahui dia dijangkiti demam denggi . Pada masa itu , ia mungkin sudah terlambat .

Denggi telah menjadi begitu biasa di alaf ini. Di Astro Awani sahaja, jumlah orang yang pernah menghidapi denggi amatlah membimbangkan.
#CukupSetakatSamson bersama Kamarol Bahrin Harun
Sebagai contoh, Kamarul Bahrin Harun, salah satu daripada pengacara Astro Awani merangkap Editor Eksekutif, terselamat daripada wabak demam denggi sebanyak tiga kali. Katanya, setiap satu jangkitan, kesakitannya bertambah kuat daripada sebelumnya.

Zan Azlee, editor berita digital kami pernah dihidapi wabak denggi apabila dia rebah di pejabat dan terpaksa dikejarkan ke hospital.

Ramai kakitangan Awani yang lain pernah dijangkiti demam denggi. Walaupun terselamat daripada maut, keperitan dan kesakitan serta trauma yang disebabkan nyamuk Aedes ini tidak mungkin dapat dilupakan.

(Insert graph: 2) Tajuk: KEMATIAN AKIBAT DENGGI 1997-2013)

Kempen perangi denggi

Pelbagai kempen telah dianjurkan oleh pelbagai pihak . Banyak dana telah dilaburkan untuk memastikan bahawa demam yang membawa maut yang dibawa oleh serangga kecil ini boleh dihapuskan atau sekurang-kurangnya dikurangkan jumlahnya.

Sebagai contoh , selain daripada #CukupSetakatSamson, terdapat juga kempen Perangi Denggi oleh iM4U dan Persatuan Profesional Perubatan Bersepadu Malaysia ( MIMPA ) .

Bersama-sama, kedua-dua NGO bersemangat wajar untuk terus menyokong semua inisiatif semasa dan terus menyokong inisiatif-inisiatif Kementerian Kesihatan Malaysia ( KKM ) dalam membasmi denggi serta bersama-sama membanteras 'hotspot' denggi di serata Malaysia .

( Masukkan : 3 ) Tajuk : DENGGI ALERT IM4U )


Dan seperti Astro Awani , objektif utama kempen IM4U adalah tidak terhad kepada mewujudkan kesedaran masyarakat semata-mata, tetapi juga untuk memberi kuasa kepada masyarakat dengan menyediakan platform bagi menyuarakan pendapat dan harapan, juga menyediakan peralatan yang diperlukan agar masyarakat dapat memeainkan peranan aktif membanteras wabak denggi ini.

Ini juga bertujuan untuk merapatkan jurang antara inisiatif Kementerian Kesihatan dan badan bukan kerajaan yang lain dengan memberi kuasa kepada masyarakat untuk memainkan peranan mereka dalam penghapusan berkesan dan cekap denggi .

Dengan harapan tinggi agar denggi dapat diperangi bersama, usaha ini, dengan peredaran zaman, telah menjadi jauh lebih kompleks dan memastikan dorongan-dorongan kumpulan-kumpulan lain bagi sama-sama membantu melancarkan 'perang' terhadap denggi bersama-sama dengan Kementerian Kesihatan adalah amat penting .

Perang di Kempen Denggi oleh IM4U adalah usahasama yang berjalan di seluruh negara sepanjang tahun yang akan menyaksikan beberapa fasa pengaktifan di seluruh Malaysia untuk kedua-dua kawasan bandar dan luar bandar .

Dari dahulu sehingga kini, seperti mana-mana penyakit, pencegahan adalah lebih baik daripada mengubati dan sememangnya pendidikan adalah kunci utama membasmi wabak denggi.


Analisis Awani: Perangi Denggi IM4U