KUALA LUMPUR: Atlan Holdings Bhd membeli sebuah hartanah hotel dan spa di United Kingdom dan syarikat pengurusan asetnya dengan jumlah nilai gabungan bernilai RM58.83 juta.

Atlan berkata, syarikat itu membeli The Cornwall Hotel Spa & Estate, sebuah hotel empat bintang yang terletak di St Austell di Cornwall daripada Belle Isle Property Ltd (BIP) dengan harga £10.8 juta (kira-kira RM57.5 juta), untuk mempelbagaikan aset berasaskan mata wang Pound Sterling dan menjana pendapatan daripada aset berasaskan mata wang asing, selepas pemberhentian operasi hospitalitinya di Kuala Lumpur akibat pandemik COVID-19 pada 2020.

Selain itu, Atlan juga membeli semua aset dan liabiliti sedia ada BIP yang berkaitan dengan operasi dengan nilai aset bersih agregat RM107,706, untuk meminimumkan sebarang gangguan kepada operasi hotel, serta kos yang diperlukan untuk menyediakan hotel baharu.

Pengambilalihan hotel dan aset dan liabilitinya dianggap sebagai urus niaga pihak berkaitan, memandangkan kepentingan Datuk Seri Adam Sani Abdullah, pengerusi eksekutif Atlan dan pemegang saham utama yang juga dianggap berminat dalam BIP berdasarkan kepentingannya dalam Chesterwood Ventures Ltd.

Selanjutnya, Atlan juga mengambil alih syarikat pengurusan yang telah menguruskan The Cornwall Hotel sejak 2014. Atlan menandatangani perjanjian dengan Mark Trevor Rudrum untuk membeli Belle Isle Hotels (Cornwall) Management Ltd (BIM) pada harga RM1.33 juta.

Kedua-dua pengambilalihan hotel itu, serta syarikat pengurusan, akan dibiayai melalui dana yang dijana secara dalaman dan/atau pinjaman bank, kata syarikat itu.

Pemulihan sektor hospitaliti di UK, yang timbul daripada kelonggaran sekatan pergerakan dan pembukaan semula sempadan untuk perjalanan antarabangsa, memberikan masa yang sesuai untuk Atlan memasuki sektor hospitaliti di UK.

“Kedua-dua perjalanan domestik dan antarabangsa dijangka meningkat dan dijangka memberi manfaat kepada kadar penghunian hotel dan hasil bagi setiap bilik yang ada.

"Bagaimanapun, pengurusan Atlan menjangkakan pemulihan dalam tempoh terdekat akan perlahan, antara lain disebabkan oleh peningkatan inflasi dan kos sara hidup,” katanya dalam pemakluman di Bursa Malaysia.

Namun begitu, Atlan percaya bahawa cadangan pengambilalihan itu akan memberi manfaat kepada kumpulan dalam jangka panjang dan menyumbang secara positif kepada pendapatan kumpulan pada masa hadapan.

Cadangan pengambilalihan itu dijangka siap pada suku kedua 2023. - DagangNews.com