KUALA LUMPUR: Farm Fresh Bhd yang bakal disenaraikan di Bursa Malaysia, mencatat penyusutan keuntungan bersih sebanyak 24.13% kepada RM11.46 juta bagi suku ketiga berakhir 31 Dis 2021 (3QFY22) daripada RM15.1 juta pada 3QFY21 disebabkan perolehan yang lebih rendah, serta kos makanan haiwan dan kos pengangkutan yang lebih tinggi.

Penurunan itu juga disebabkan oleh perbelanjaan penyenaraian yang berkaitan dengan pelaksanaan tawaran awam permulaan (IPO) kumpulan dan kerugian operasi daripada anak syarikat Australianya, perniagaan jem buah IXL Henry Jones Foods Pty Ltd, yang telah dikecilkan pada tahun kewangan semasa.

Dalam pemaklumannya ke bursa semalam, syarikat itu juga melaporkan pendapatan sesahamnya susut kepada 0.7 sen, daripada 0.82 sen setahun sebelumnya.

Pakar produk tenusu itu melaporkan hasil sebanyak RM116.67 juta, susut 9.26% tahun ke tahun daripada RM128.57 juta.

Farm Fresh berkata, hasil yang lebih rendah itu disebabkan kesan keseluruhan pandemik COVID-19 yang berpanjangan, mengakibatkan aktiviti ekonomi yang lembap, keyakinan pengguna dan tahap pendapatan isi rumah di Malaysia, serta pemberhentian jualan susu mentah oleh ladang Australia kumpulan itu kepada pihak ketiga sejak akhir September 2021.

“Sejak itu, selepas kemudahan Kyabram kami siap pada Oktober 2020, susu yang dihasilkan oleh ladang Australia kami telah dibekalkan secara dalaman untuk pengeluaran produk tenusu dan seterusnya jualan kami, seterusnya mengurangkan susu mentah yang diperlukan untuk dibeli secara luaran,” tambahnya.

Bagi sembilan bulan berakhir 31 Dis, keuntungan bersih Farm Fresh melonjak 154% kepada RM62.2 juta daripada RM24.49 juta, apabila hasil sembilan bulan meningkat 2.99% kepada RM373.85 juta daripada RM362.99 juta.

EPS melonjak kepada 3.8 sen, daripada 1.5 sen setahun lalu.

“Pertumbuhan hasil terutamanya diterajui oleh peningkatan bahagian pasaran kategori susu sedia untuk diminum (RTD) daripada 15% pada Disember 2020 kepada 18% pada September 2021, disebabkan oleh pengambilan pelanggan baharu yang lebih tinggi, jualan RTD yang lebih tinggi produk susu dan pelancaran produk baharu dalam tempoh kewangan,” kata Farm Fresh.

Walaupun persekitaran mencabar yang dicetuskan oleh pandemik COVID-19, tekanan inflasi daripada harga input yang lebih tinggi dan yang terbaru, ketidaktentuan yang disebabkan oleh pencerobohan tentera Rusia ke atas Ukraine, Farm Fresh berkata ia kekal yakin untuk mencatat pertumbuhan jangka panjang dalam jualan, bahagian pasarannya. dan keuntungan dalam segmen tenusu yang berkembang pesat yang bersaing.

Pengarah Urusan dan CEO kumpulan itu, Loi Tuan Ee berkata, secara khusus, pelancaran rancangan Farm Fresh bagi susu tumbesaran berasaskan formula susu segar yang diperkaya, yang akan bersaing dengan kedua-dua susu kanak-kanak berasaskan serbuk dan produk berasaskan susu tersusun semula RTD, akan membolehkannya memacu pertumbuhan dengan budaya inovasi kami dan komitmen untuk menghasilkan produk yang lebih sihat untuk anak-anak yang sedang membesar.

Dalam tempoh terdekat, kumpulan itu memberi tumpuan untuk menyiapkan dan mengoperasikan ladang dan kilang pemprosesan Taiping, barisan pengisian dan pembungkusan tambahan di kemudahan Muadzam Shah dan kemudahan pemprosesan di Ladang UPM, yang akan meningkatkan kapasiti pengeluaran tahunan sebanyak 29.8 juta liter pada tahun ini.

Dengan siapnya kilang pemprosesan Taiping, kapasiti di kilang pemprosesan Larkin boleh dikhususkan untuk eksport ke Singapura, kata Farm Fresh.

Di samping itu, kumpulan itu berhasrat untuk melancarkan pengembangan serantaunya dengan rancangan kemasukannya ke Indonesia, Filipina dan Hong Kong.

Farm Fresh dijadual disenaraikan di Pasaran Utama Bursa pada 22 Mac ini.

Permodalan pasaran kumpulan mencapai kira-kira RM2.5 bilion berdasarkan harga runcit akhir RM1.35 dan modal sahamnya yang diperbesarkan sebanyak 1.86 bilion saham semasa penyenaraian. - DagangNews.com