KUALA LUMPUR: Lagenda Properties Bhd mengesahkan seorang pegawai pengurusanan kanan ditahan reman oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). 


Ringkasan AI
  • Seorang pegawai kanan Lagenda Properties Bhd ditahan reman oleh SPRM selama empat hari berkaitan siasatan urusan tanah.
  • Lagenda Properties mengadakan mesyuarat tergempar untuk menilai kesan penahanan ini terhadap operasi syarikat, pemegang saham, dan pihak berkepentingan lain.
  • Lembaga Pengarah Lagenda Properties menegaskan bahawa operasi perniagaan syarikat tidak terjejas dan akan memberikan kerjasama penuh kepada pihak berkuasa dalam siasatan.


“Lembaga Lagenda ingin memaklumkan bahawa ia telah mengetahui laporan berita SPRM memperoleh perintah reman 4 hari yang melibatkan personaliti kanan syarikat ini, untuk membantu SPRM dalam siasatannya berhubung siasatan berterusan melibatkan urusan tanah,” kata Lagenda Properties dalam jawapan kepada pertanyaan aktiviti pasaran luar biasa (UMA) Bursa Malaysia. 

Syarikat pemaju tersebut telah mengadakan mesyuarat tergempar lembaga pengarah petang Rabu untuk menilai implikasi keadaan terhadap operasi kumpulan, pemegang sahamnya dan pihak berkepentingan lain yang mungkin terjejas secara langsung dan tidak langsung. 

Menurut Lagenda, mesyuarat tergempar itu bertujuan menentukan tindakan yang mungkin diambil. 

“Lembaga ingin memaklumkan pihak berkepentingan kami bahawa siasatan ini diasingkan daripada operasi perniagaan Lagenda. 

"Lembaga Pengarah ingin memaklumkan kepada pemegang saham dan pihak berkepentingan lain bahawa operasi kumpulan kekal tidak terjejas oleh peristiwa di atas. 

“Pelbagai unit operasi kumpulan telah dan berada di bawah jagaan pelbagai ketua unit yang mempunyai rekod prestasi yang terbukti.

"Lembaga hendaklah memberikan semua bantuan dan kerjasama kepada pihak berkuasa yang berkenaan, jika diperlukan,” kata Lagenda Properties. 

Lagenda Properties mencecah had ke bawah, menjunam 49 sen atau 29.52% kepada RM1.17 sesaham. Bursa Securities telah menggantung jualan pendek intraday (IDSS). - Dagang News