CYBERJAYA: Malaysia Tech Month 2021 (MTM21) anjuran Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) yang berlangsung secara maya pada 29 Julai hingga 30 Ogos ini menampilkan 40 acara dengan lebih 300 tetamu jemputan, pelabur tempatan dan antarabangsa. 

Program yang sejajar dengan Strategi Pelaburan Future 5 MDEC (DIF5) itu akan mempromosikan pelaburan dalam ekonomi digital dan mengukuhkan negara sebagai Nadi Digital ASEAN menerusi empat tema mingguan, iaitu Kemahiran Baharu (New skills), Penerimaan (Adoption), Pengganggu (Disruptors) dan Pelaburan (Investments).

Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, landskap yang berubah dengan pantas kini memerlukan teknologi untuk mengemudi suasana tidak menentu termasuk sosioekonomi, gangguan radikal, perniagaan dan kehidupan.

“Sementara kita bergerak ke hadapan dalam ekonomi digital, diharapkan kita sentiasa fokus dalam matlamat utama kita, iaitu meningkatkan kualiti hidup rakyat.

"Kami sedar dan prihatin mengenai permasalahan ini dan akan terus berusaha keras untuk memastikan teknologi dapat dimanfaatkan oleh rakyat dan memberi peluang sama rata kepada semua.

“Kami bina tapak asas, kami menghubungkan rakyat, kami memudahcarakan serta kami menjayakannya. Ini dapat dilihat menerusi kejayaan pelancaran edisi kedua Malaysia Tech Month, tahun ini,” katanya dalam satu kenyataan.

Dalam pada itu, program tersebut juga akan menampilkan pakar inovasi teknologi dan perintis industri yang akan berkongsi pendapat serta pengalaman menerusi pelbagai sidang ucap tama, bengkel, sesi panel dan padanan perniagaan.

"Dengan menerajui perbincangan bersama sektor industri utama seperti teknologi kewangan dan ekonomi digital Islam serta meningkatkan kerjasama antara pemain-pemain serantau dan global menerusi padanan perniagaan dan pemudahcara pelaburan, MTM21 akan membawa kita ke hadapan untuk mencapai matlamat DIF5.

“Ini juga menjadi pemangkin dalam usaha kita merealisasikan visi Malaysia 5.0 sebagai sebuah negara yang terangkum dengan teknologi dan menyemai peluang sama rata kepada rakyat dan perniagaan," kata Pengerusi MDEC, Datuk Dr Rais Hussin Mohamed Ariff.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif MDEC, Surina Shukri berkata, para pelabur akan disediakan platform yang tepat demi mencari peluang perniagaan, akses pasaran, bakat tenaga kerja digital dan kerjasama inovasi.

“Ini juga merupakan satu medan tepat kepada kami untuk menunjukkan kekuatan Malaysia di peringkat serantau dan global mengenai keupayaan Malaysia sebagai hab pelaburan digital pilihan utama, sepertimana yang dinyatakan dalam strategi DIF5.

"Dengan MTM21, kami akan memastikan acara ini mendemokrasikan perkongsian kandungan, pengetahuan dan idea kepada rakyat tanpa mengira latar belakang. Diharapkan dengan kebersamaan ini, kita mampu membina ekosistem yang berkembang maju untuk menyokong Rangka Tindakan Ekonomi Digital (MyDIGITAL) dan Dasar Revolusi Perindustrian Keempat (4IR) Negara yang bermatlamat menjadikan Malaysia, sebuah negara berteknologi tinggi menjelang 2030,” katanya.

Antara tetamu jemputan yang mendapat perhatian ialah Ahli Fizik Teori, Profesor Dr Michio Kaku; Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Air Asia, Tan Sri Tony Fernandes; Pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Carsome, Eric Cheng serta ramai lagi.

Untuk maklumat mengenai MTM21, orang ramai boleh melayari mdec.my/mtm2021.