SYARIKAT pengeluar kenderaan Mercedes melancarkan kereta konsep serba elektrik baharu, EQXX, yang didakwa syarikat itu boleh pergi sejauh 620 batu (998 Kilometer) dengan sekali caj.

Kereta mewah futuristik itu juga dibuat dengan pelbagai bahan kitar semula dan mampan yang inovatif termasuk gentian cendawan, kaktus yang dikisar dan sampah seperti sisa makanan.

Kata syarikat itu, tuntutan rangkaian Mercedes untuk kenderaan konsep ini adalah berdasarkan ujian simulasi komputer, bukan pemanduan sebenar.

Sekiranya dakwaan itu tepat, EQXX akan dapat memandu lebih jauh dengan satu caj berbanding hibrid Toyota Prius boleh bergerak dengan tangki penuh minyak, menurut anggaran Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat. Prius hanya boleh menguruskan 588 batu (946 km).

Ia hampir sejauh 644 batu (1036 km) yang Chevrolet Suburban berkuasa diesel boleh menggunakan tangki bahan api 28 gelen. Ia juga jauh lebih jauh daripada kereta elektrik lain yang kini tersedia di Amerika Syarikat, menurut EPA.

Mercedes merancang untuk menunjukkan rangkaian kereta itu dalam ujian pemanduan sebenar musim bunga ini.

Mercedes berhasrat untuk separuh jualannya menjadi kereta elektrik menjelang 2025 dan menjelang 2030, untuk jenama itu hampir "bersedia untuk menggunakan semua elektrik."

Mercedes merujuk kepada EQXX sebagai "blueprint teknologi untuk pengeluaran siri."

Menurut ketua pegawai teknologi syarikat induk Mercedes Daimler, Markus Schäfer, Mercedes merancang untuk meletakkan kereta dengan bateri EQXX dan teknologi motor elektrik, serta beberapa ciri lain kereta itu ke dalam pengeluaran pada 2024.

EQXX mencapai julat luar biasa dengan pek bateri yang separuh besar dan 30 peratus lebih ringan daripada yang ada dalam Mercedes EQS yang merupakan kereta sedan eletrik sepenuhnya pembuat kereta Jerman itu.

Pada 620 batu, atau 1,000 kilometer, EQXX akan menyediakan kira-kira 133 batu lebih jarak pemanduan dengan bayaran daripada EQS berdasarkan anggaran jarak Eropah untuk kereta itu.

EQXX memperoleh lebih kilometer itu sebahagian besarnya melalui kecekapan, menurut Mercedes.

Mercedes mendakwa EQXX boleh bergerak lebih daripada 6 batu setiap kilowatt jam elektrik. Itu hampir tiga kali lebih jauh setiap kilowatt jam daripada Tesla Model S Long Range, menurut anggaran EPA AS.

Untuk mencapai tahap kecekapan itu, pereka Mercedes memberi tumpuan kepada aerodinamik.

EQXX mempunyai pekali seretan hanya 0.17, yang dilihat lebih aerodinamik daripada bola sepak yang dibaling dengan betul.

Ia juga lebih aerodinamik daripada Mercedes EQS hari ini yang, walaupun masih sangat aerodinamik, mempunyai pekali seretan 0.20. Porsche 911 Turbo mempunyai pekali seretan 0.33, menurut Porsche.

Kereta itu juga direka bentuk dengan sangat ringan, menurut Mercedes. Selain pek bateri yang agak ringan, ia mempunyai roda yang diperbuat daripada magnesium, dan brek aluminium.

Spring dalam EQXX diperbuat daripada plastik bertulangkan gentian kaca dan bukannya logam.

Badan EQXX termasuk 'subframe' seperti sesawang yang direka untuk mempunyai logam hanya di mana ia sebenarnya diperlukan bagi mengukuhkan integriti struktur dan keselamatan.

Ruang kosong dalam bingkai diisi dengan bahan yang dipanggil UBQ, yang dicipta oleh syarikat permulaan Israel.

UBQ diperbuat daripada sisa tapak pelupusan yang boleh merangkumi seperti plastik bercampur, kadbod, sisa berkebun dan juga lampin, menurut Mercedes-Benz.

Panel solar di bumbung membekalkan tenaga tambahan untuk perkara seperti penyaman udara, lampu dan sistem skrin sentuh kereta yang mengurangkan permintaan terhadap kuasa bateri.

Selain bahan pengisi UBQ dalam badan, EQXX juga menggunakan bahan mampan di bahagian lain di kereta.

Bahan seperti kulit yang diperbuat daripada miselium, struktur bawah tanah seperti akar cendawan, digunakan dalam kusyen tempat duduk.

Satu lagi pengganti kulit, diperbuat daripada kaktus yang dihancurkan, digunakan di tempat lain di pedalaman. Permaidani dibuat sepenuhnya daripada gentian buluh, menurut Mercedes.

Jurutera dan pereka Mercedes juga telah cuba memberikan sistem kawalan suara kereta itu lebih personaliti dengan suara seperti hidup yang lebih ekspresif dari segi emosi.

Sistem ini diwakili oleh avatar berbentuk manusia yang terdiri daripada bintang-bintang kecil.