KUALA LUMPUR: S&P Global Ratings telah menyemak semula tinjauannya terhadap Petroliam Nasional Bhd (Petronas) kepada "stabil" daripada "negatif" bagi penarafan jangka panjang mata wang asing dan tempatan, yang mencerminkan penarafan kredit berdaulat di Malaysia, memandangkan pandangannya bahawa syarikat minyak negara itu kekal sensitif terhadap campur tangan kerajaan.

Agensi penarafan global itu berkata ia mungkin menurunkan penarafan Petronas jika ia menurunkan penarafan kedaulatannya di Malaysia.

"Kami juga boleh menurunkan taraf Petronas jika hubungannya dengan kerajaan berubah secara material dan kunci kira-kira serta kecairan syarikat menjadi lemah dengan ketara.

"Kami melihat senario ini sebagai terpencil kerana ia akan memerlukan kemerosotan besar dalam profil kredit 'aa' syarikat yang berdiri sendiri," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Pada masa yang sama, S&P Global Ratings telah mengesahkan penarafan kredit penerbit jangka panjang mata wang tempatan 'A' dan mata wang asing 'A-' ke atas Petronas, serta penarafan terbitan mata wang asing 'A-' pada nota dan sijil amanah sukuk yang Petronas telah terbitkan atau menjamin.

"Kami percaya Petronas akan kekal sensitif terhadap campur tangan kerajaan yang berpotensi negatif jika kerajaan menghadapi masalah kewangan.

"Campur tangan boleh termasuk cukai atau dividen yang luar biasa, atau langkah lain yang mungkin dikenakan kerajaan untuk mengalihkan sumber daripada syarikat.

"Oleh itu, kami menyamakan penarafan Petronas dengan penarafan kredit berdaulat kami di Malaysia," katanya.

Penarafan mata wang asing di Petronas adalah empat mata di bawah profil kredit 'aa' syarikat itu.

Ini mencerminkan pemilikan dan kawalan syarikat ke atas sumber hidrokarbon Malaysia yang besar, operasi bersepadu kos rendah, hayat rizab yang kukuh dan rekod penggantian rizab, kedudukan tunai bersih, kecukupan aliran tunai yang kukuh di tengah-tengah margin tinggi merentas kitaran harga dan dasar kewangan yang konservatif.

"Tinjauan itu juga mencerminkan jangkaan kami bahawa, dalam tempoh 24 bulan akan datang, Petronas bakal mengekalkan pengeluaran hidrokarbonnya, profil pembiayaan konservatif dan kunci kira-kira yang kukuh," tambahnya. - DagangNews.com