ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Rabu, 21 September 2022.

1. Thailand lanjut tempoh visa 64 negara termasuk pelancong Malaysia

Dalam usaha meningkatkan jumlah ketibaan pelancong pada kemuncak musim pelancongan, bermula 1 Oktober, pelancong dari 64 negara dan wilayah dalam senarai pengecualian visa termasuk Malaysia boleh tinggal di Thailand sehingga 45 hari berbanding tempoh semasa 30 hari.

2. Perdana Menteri ketuai delegasi Malaysia ke UNGA ke-77

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob akan mengetuai delegasi Malaysia ke Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) ke-77 di sini.

3. UNGA ke-77: Dunia berdepan cabaran, harapan masih wujud

Pentas Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) jadi medan untuk pemimpin membangkitkan kebimbangan berkaitan ketidaktentuan global yang berlaku ketika ini.

4. Lelaki bakar diri protes pengebumian negara Shinzo Abe

Seorang lelaki bertindak membakar diri berdekatan dengan pejabat Perdana Menteri Jepun pada Rabu.

5. PBB perlu pembaharuan untuk kembalikan kredibilitinya - PM Jepun

Perdana Menteri Jepun Fumio Kishida pada Selasa berkata Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) perlu membuat pembaharuan dan memperkukuhkan fungsinya untuk mengembalikan kredibilitinya susulan perang Rusia terhadap Ukraine.

6. El Salvador kini beralih daripada negara paling bahaya kepada negara paling selamat

Presiden El Salvador yang berucap di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) pada Selasa, menekankan bahawa negaranya yang dikenali sebagai tempat paling berbahaya di dunia, "sedang menuju menjadi negara paling selamat di benua Amerika ".

7. 27 mati di selatan Pakistan akibat denggi

Penularan deman denggi di Pakistan semakin buruk, dengan 27 pesakit mati di Wilayah Sindh di selatan negara itu bulan ini, lapor jabatan kesihatan wilayah berkenaan.

8. Perubahan Iklim | Syarikat bahan api harus dikenakan cukai

Syarikat bahan api harus dikenakan cukai bagi menampung usaha membendung perubahan iklim.

9. Badan pemantau kesihatan EU gesa Eropah bersedia kemunculan varian baharu COVID-19

Agensi Perubatan Eropah (EMA) pada Selasa berkata meskipun kes COVID-19 di Eropah menurun, pandemik itu belum berakhir dan setiap negara harus bersedia berdepan gelombang baharu jangkitan.

10. Australia siasat punca kematian 14 paus sperma

Pihak berkuasa hidupan liar Australia sedang menyiasat punca kematian 14 paus sperma yang ditemui terdampar di King Island, Tasmania pada petang Isnin.