ARAB Saudi sudah melengkapkan persiapan untuk menerima jemaah haji tahun ini dengan mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang lebih ketat bagi memastikan jemaah selamat dari COVID-19.

Hanya 60,000 jemaah dibenarkan tahun ini daripada hampir setengah juta pemohon.

Salah seorang ketua pengarah sebuah syarikat yang mengendalikan jemaah haji memaklumkan jemaah disaring mengikut beberapa ketetapan termasuk keadaan kesihatan dan usia mereka.

Ia termasuk keperluan melengkapkan suntikan vaksin COVID-19, bebas daripada sebarang penyakit kronik, dan berusia di antara 18 dan 65 tahun.

"Pastinya ibadah haji tahun adalah berbeza dan luar biasa.

"Tiada jemaah boleh masuk ke Tanah Suci kecuali melalui empat pusat penerimaan yang ditetapkan kementerian iaitu al-Zaidy (al-Awali), al-Naseem (al-Hada), al-Sharaei dan al-Nouriya.

"Juga jemaah tidak boleh memasuki kawasan khemah kecuali menggunakan pagar pintar yang telah pihak kementerian (haji dan umrah) tetapkan menggunakan kad pintar.

Terdapat kira-kira setengah juta permohonan tetapi kerajaan menetapkan untuk meluluskan hanya 60,000 dengan langkah berjaga-jaga yang ketat.

"Keutamaan diberikan oleh pihak kementerian adalah untuk melindungi kesihatan jemaah dan telah menetapkan beberapa prasyarat termasuk kesihatan, umur, dan sama ada mereka bebas daripada sebarang penyakit kronik.

"Juga, tahun ini adalah berbeza dari tahun sebelumnya daripada segi makanan, semuanya telah disediakan lebih awal," katanya.

Tahun ini, kad pintar akan digunakan oleh semua jemaah dan petugas untuk memberikan akses kepada perkhidmatan  yang disediakan, kawasan khemah, hotel dan pengangkutan.