WASHINGTON DC:Bakal Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden mengumumkan kerajaan baharunya akan menambah pakej bantuan COVID-19 pada tahun hadapan termasuk pakej rangsangan ekonomi.

Dalam sidang media pada Selasa, Biden mengatakan pakej bantuan AS$900 bilion yang diluluskan Kongres minggu ini adalah langkah pertama dan kerajaan harus melakukan lebih banyak lagi.

"Pada awal tahun depan, saya akan mengemukakan kepada Kongres rancangan saya di masa yang akan datang.

"Kita memerlukan lebih banyak bantuan untuk program vaksin sepenuhnya.

“Kita akan memerlukan lebih banyak ujian saringan untuk dapat membuka sekolah.

"Kita memerlukan lebih banyak dana untuk menolong anggota bomba dan polis, yang kebanyakannya diberhentikan semasa saya bercakap dan sama dengan jururawat yang mempertaruhkan nyawa mereka di barisan hadapan.

“Perkara yang sama untuk berjuta-juta keluarga yang tidak dapat meletakkan makanan di atas meja, bayar sewa atau gadai janji.

"Pengangguran dilanjutkan selama 10 minggu lagi. Ini akan memakan masa lebih lama daripada itu tetapi Kongres melakukan tugasnya minggu ini dan saya mesti meminta mereka melakukannya lagi tahun depan,” jelasnya.

Biden dalam masa yang sama melahirkan simpati kepada keluarga yang terkesan akibat pandemik COVID-19.

Beliau turut menzahirkan penghargaan kepada Kongres dalam meluluskan pakej rangsangan AS$900 bilion minggu ini.

Biden memberi peringatan musim cuti Krismas akan menjadi sangat sukar kerana rakyat AS tidak digalakkan untuk melakukan perjalanan.