WANITA yang sedang menyusukan anak digalakkan untuk mengambil suntikan vaksin bagi mencegah jangkitan COVID-19.

Ketua Sains Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Dr Soumya Swaminathan memaklumkan, tiada bukti saintifik menunjukkan vaksin tersebut akan memudaratkan ibu dan bayi yang disusukan.

“Tiada risiko sama sekali kerana semua vaksin yang telah digunakan ketika ini tidak ada yang mempunyai virus hidup. Oleh itu, tiada risiko penularan melalui susu ibu.

"Sebenarnya antibodi ibu yang melalui susu ibu hanya dapat melindungi sedikit sahaja.

"Tetapi tidak ada salahnya. Ia (vaksin) sangat selamat dan wanita yang sedang menyusukan anak boleh mengambil vaksin,” kataya.

Dr Soumya turut memaklumkan, pengambil vaksin juga amat penting buat ibu yang hamil dan sedang merancang untuk hamil.

Katanya, vaksin itu amat penting bagi melindungi ibu dan bayi dalam kandungan.

“Ia amat penting untuk semua negara memberi penerangan atau taklimat kepada semua ibu hamil dan yang merancang untuk hamil tentang risiko dan kebaikan pengambilan vaksin.

"Bagi saya ia adalah langkah yang wajar kerana seperti yang saya maklumkan, wanita hamil merupakan antara golongan yang berisiko dijangkiti dan mendapatkan vaksin boleh memberi banyak kebaikan,”  katanya lagi.

Beliau pada masa sama memaklumkan, tiada masalah bagi wanita yang sedang menjalani tempoh menstruasi untuk mengambil vaksin.

“Tiada dalam kajian yang berkaitan dengan wanita yang sedang menstruasi dan vaksin selain fakta yang menunjukkan bahawa seseorang itu akan berasa sedikit letih, namun sekiranya tarikh menerima vaksin sama dengan tempoh datang haid, ia tiada masalah untuk mengambil vaksin tersebut,” jelasnya lagi.