Kadar kematian akibat COVID-19 telah jatuh menghampiri satu pertiga sejak April susulan rawatan yang lebih baik, kata Penyelidik Institut Metrik dan Penilaian Kesihatan (IHME) Universiti Washington.

Kes COVID-19 di Amerika Syarikat kini telah mengorbankan sekitar 0.6 peratus individu yang dijangkiti virus berbanding sekitar 0.9 peratus pada awal pandemik.

Bercakap kepada Reuters, Pengarah IHME, Dr Christopher Murray berkata statistik menunjukkan bahawa doktor telah mencari kaedah yang lebih baik untuk merawat pesakit termasuk penggunaan pencair darah dan sokongan oksigen.

Rawatan berkesan seperti steroid deksametason juga telah dikenal pasti.

Pakar berdepan cabaran untuk mengukur secara tepat metrik penting dalam pandemik: kadar kematian atau peratusan individu yang dijangkiti patogen yang cenderung maut.

Kesukaran ini diburukkan oleh fakta bahawa banyak individu dijangkiti tidak mengalami gejala dan ada yang tidak dapat dikenal pasti.

IHME menyatakan pihaknya menggunakan kadar kematian-jangkitan (IFR) yang diperoleh daripada tinjauan setelah menghitungkan usia.

Individu yang lebih tua mempunyai risiko kematian lebih tinggi akibat COVID-19 berbanding orang muda.

"Kita tahu risikonya sangat berkaitan dengan usia. Untuk setiap satu tahun usia, risiko kematian meningkat sebanyak 9 peratus,” kata Murray.

Institut di Seattle itu yang merupakan sumber ramalan COVID-19 berpengaruh berkata pihaknya juga telah menentukan bahawa kadar kematian COVID-19 adalah lebih buruk kepada masyarakat yang mempunyai tahap obesiti yang tinggi.

Kumpulan itu berkata kini ia telah beralih ke IFR yang berubah dari masa ke masa, menurun sejak gelombang pandemik pertama pada bulan Mac dan April sekitar 0.19 peratus sehari hingga awal September.

Ini juga bervariasi di kebanyakan lokasi seperti fungsi kelaziman obesiti dan terus bervariasi berdasarkan taburan penduduk melalui usia.

IHME menyatakan bahawa analisisnya mengenai kadar kematian standard umur terhadap lebih daripada 300 tinjauan menunjukkan penurunan 30 peratus sejak Mac / April.

Walaupun terdapat trend positif, jangkitan dan kemasukan ke hospital meningkat di seluruh negara dalam beberapa minggu terakhir.

Kumpulan itu menyatakan pemodelannya menunjukkan 439,000 kematian terkumpul AS pada 1 Mac, dan puncak kematian harian pada pertengahan Januari 2020.