KUALA LUMPUR: Persekutuan Palang Merah dan Bulan Sabit Merah (IFRC) mengajak semua organisasi kemanusiaan untuk menandatangani Piagam Iklim dan Alam Sekitar.

Menurut Setiausaha Agung IFRC, Jagan Chapagain piagam tersebut telah diterima pakai oleh 25 organisasi sejak dilancarkan sebulan yang lalu.

IFRC menjelaskan piagam tersebut bertujuan untuk memupuk komitmen yang kuat terhadap tindakan iklim di seluruh komuniti kemanusiaan, dirancang untuk semua organisasi kemanusiaan - besar dan kecil.

"Perubahan iklim adalah ancaman eksistensial bagi umat manusia, dan seluruh sektor kemanusiaan perlu memandang serius.

"Komuniti yang terjejas iklim di seluruh dunia memahami skala ancaman, dan begitu juga sukarelawan dan kakitangan Palang Merah dan Bulan Sabit Merah yang bekerja bersama mereka setiap hari.

"Banyak lagi yang perlu dilakukan untuk mengurangkan risiko yang dihadapi masyarakat, untuk membantu mereka membangun daya tahan dan menyesuaikan diri dengan kejutan iklim dan untuk memastikan bahawa organisasi kemanusiaan dapat mengurangkan kesan persekitaran mereka sendiri,” katanya dalam satau kenyataan.

Sementara itu, dalam kenyataan yang sama Ketua Pengarah Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah (ICRC), Robert Mardini menjelaskan krisis iklim dan persekitaran mutakhir ini mempengaruhi semua dimensi kehidupa, dari kesihatan fizikal dan mental kita hingga keselamatan makanan, air dan ekonomi.

Jelas beliau, golongan miskin merupakan pihak yang paling terkesan dengan krisis iklim dan persekitaran yang semakin buruk dewasa ini.

"Kami tidak ada masa untuk kalah. Kami mempunyai tanggungjawab untuk bersama-sama, sebagai komuniti kemanusiaan, untuk memperkuat kepakaran kami dan mengembangkan respons yang mencukupi terhadap krisis iklim dan persekitaran.

"Bergabung sangat penting jika kita ingin mengurangkan kesannya kepada orang-orang yang paling rentan," katanya.

Piagam Iklim dan Alam Sekitar untuk Organisasi Kemanusiaan adalah dokumen untuk dan oleh organisasi kemanusiaan, yang bertujuan untuk membantu mereka memainkan peranan mereka dan menyoroti relevansinya dalam menanggapi krisis iklim dan persekitaran.