DARURAT selama sebulan diisytihar di seluruh Ukraine pada Khamis ketika kebimbangan pencerobohan oleh Rusia semakin memuncak.

Ia susulan penggubal undang-undang meluluskan dekri oleh Presiden Volodymyr Zelenskyy untuk mengenakan darurat selamat 30 hari bermula Khamis.

Keadaan darurat membolehkan pihak berkuasa mengenakan perintah berkurung dan sekatan ke atas pergerakan, menghalang perhimpunan dan menyekat parti serta organisasi politik.

Ia dilaporkan demi kepentingan ketenteraman awam dan keselamatan negara. 

Pengisytiharan itu susulan tindaan Presiden Rusia Vladimir Putin pada Isnin yang mengiktiraf kemerdekaan dua wilayah pemberontak di timur Ukraine.

Ia selepas wilayah itu menghadapi konflik dengan pemberontak pro-Rusia selama hampir lapan tahun,  menyebabkan lebih 14,000 nyawa menjadi korban.

Putin juga membenarkan penempatan tentera Rusia di kawasan itu sebagai alasan untuk mengekalkan keamanan dan turut mendapatkan kelulusan Parlimen bagi menggunakan kekuatan tentera di luar negara.

Pihak berkuasa Ukraine turut mengulangi kebimbangan, kumpulan pro-Rusia dalam negara itu boleh menggugat kestabilan, termasuk parti politik pro-Moscow yang diwakili di Parlimen.