PILIHAN Raya Presiden Amerika Syarikat tahun ini melakar sejarah baharu apabila ia diadakan tatkala negara itu menjadi negara paling teruk dilanda pandemik COVID-19.

Keputusan undian pos, lonjakan pungutan suara awal dan langkah keselamatan dan pencegahan COVID-19 telah mengubah hampir setiap aspek pengundian.

Stadium menjadi antara lokasi pusat pengundian bagi pilihan raya tersebut. - Foto REUTERS

Dengan pengundian awal sudah dijalankan di semua 50 negeri, ini antara perkara baharu semasa pemilihan Presiden Amerika Syarikat 2020:

1. Undi secara pos meningkat

Perkhidmatan ini sering digunakan oleh mereka yang menetap di luar negara seperti tentera, namun popularitinya semakin meningkat sewaktu pandemik ini.

Ia selepas lebih 80 juta pemilih berdaftar memohon untuk mengundi menerusi pos, dua kali ganda daripada pilihan raya sebelum ini.

Pengundi turut diberi pilihan untuk mengundi secara pos bagi mengekang penularan COVID-19. - Foto REUTERS

2. Langkah keselamatan

Penjarakan fizikal bukanlah satu-satunya langkah pencegahan tatkala proses pilihan raya ini berlangsung.

Penghadang plexiglass antara pengundi dan petugas pengundian, cecair sanitasi tangan dan mengundi secara pandu lalu antara norma baharu pemilihan kali ini.

Penggunaan penghadang plexiglass antara norma baharu dalam pilihan raya kali ini. - Foto REUTERS

3. Beratur panjang dan menunggu lama

Jumlah mereka yang memilih untuk mengundi secara fizikal masih lagi ramai.

Ia telah menyebabkan para pengundi awal terpaksa beratur panjang dan menunggu lebih lama di beberapa kawasan pengundian.

Wujud gesaan supaya pengendali pusat-pusat pengundian untuk memastikan masalah itu diselesaikan segera bagi mengelak sebarang jangkitan berlaku.

Mereka antara pengundi awal yang memilih untuk mengundi secara fizikal. - Foto REUTERS

4. Tetapkan pendirian

Wujud gesaan untuk para pengundi untuk menetapkan pendirian - bukan siapa yang mahu dipilih, tetapi cara pengundian dilakukan.

Sekiranya seseorang pengundi itu memilih untuk mengundi secara pos, namun bertukar fikiran untuk mengundi secara fizikal, ia dilihat bakal menyukarkan situasi.

Jika pilih untuk hadir mengundi, pengundi disaran menyediakan topeng muka, pen, cecair sanitasi tangan dan keperluan lain untuk mengundi.

Para pengundi disaran menetapkan pendirian sama ada memilih untuk mengundi secara pos atau fizikal. - Foto REUTERS

5. Bila keputusan diketahui?

Pemenang Pilihan Raya Presiden di Amerika Syarikat sering diketahui melalui ramalan organisasi media.

Namun kali ini, keputusan pilihan raya tidak dapat dikeluarkan lebih awal seperti biasa akibat pandemik COVID-19.

Peraturan pengurusan dan pengiraan kertas undi awal dan undi pos adalah berbeza mengikut negeri, di mana ada kertas undi awal yang dikira terlebih dahalu sebelum hari pengundian, manakala ada yang akan dikira pada hari pengundian.

Ada yang menjangkakan keputusan rasmi siapa Presiden Amerika Syarikat yang baharu mungkin mengambil masa berhari-hari, malah berminggu.

Penjarakan sosial menjadi teras utama dalam proses pengundian pilihan raya tersebut. - Foto REUTERS