WHITE House mempertahankan hubungan berterusan Amerika Syarikat (AS) dengan pemerintah Taliban di Afghanistan.

Menurut Setiausaha Akhbar White House Jen Psaki, AS dan komuniti antarabangsa mengambil pendekatan tunggu dan lihat sebelum membuat keputusan sama ada akan mengiktiraf pemerintahan Taliban atau sebaliknya.

Psaki mengulas keterlibatan Amerika dengan kerajaan sementara Taliban yang didakwa terdiri daripada pengganas.

Jelasnya, hubungan dengan Taliban dilihat perlu memandangkan masih ramai rakyat Amerika yang berada di Afghanistan.

"Pertama sekali, tidak ada seorang pun di dalam pentadbiran ini, sama ada presiden atau pasukan keselamatan negara, yang akan menyarankan agar Taliban dihormati dan dihargai anggota masyarakat global.

"Mereka belum layak memperolehnya dengan cara apa pun. Dan, kita tidak pernah menilainya sebegitu.

"Ini adalah kabinet sementara yang turut merangkumi empat pejuang Taliban terdahulu dan sekarang. Kita belum mengesahkannya.

"Kita belum menyatakan yang kita akan mengiktirafnya, apa yang kita akan lakukan atau kita terdesak untuk mengiktirafnya, kerana banyak yang harus mereka lakukan dahulu.

"Apa yang sedang kita usahakan adalah untuk berbincang dengan mereka, kerana mereka mengawasi dan mengawal Afghanistan buat masa ini, untuk membawa keluar warga Amerika, pemastautin tetap, pemohon Visa Imigran Khas (SIV).

"Kita mesti terlibat dengan mereka," kata Paski di Washington DC pada Rabu.

Psaki pertahan hubungan White House dengan Taliban

Pengumuman Amerika untuk mengundurkan tentera dari negara itu menyaksikan Taliban kembali menguasai negara itu selepas dua dekad.

Walaupun kebanyakan rakyat Amerika bersetuju dengan penarikan diri dari Afghanistan, namun Presiden Joe Biden dikritik hebat mengenai kaedah pengundurannya.