Kumpulan penyelamat Indonesia hari ini melancarkan operasi untuk menaikkan fiuslaj pesawat AirAsia QZ8501 dari Laut Jawa selepas empat lagi jasad berjaya ditemui, baru-baru ini.

AFP melaporkan bahawa usaha tersebut diteruskan sehari selepas kumpulan penyelam berjaya memasuki bahagian utama pesawat tersebut setelah dikesan kedudukannya.

Cuaca buruk yang bermula sejak minggu lalu menyebabkan kumpulan penyelamat terpaksa menghentikan usaha untuk sampai ke bahagian utama pesawat Airbus A320-200 semenjak kapal penyelamat askar berjaya mengesan bahagian tersebut awal bulan ini.

[GALERI FOTO]: PENEMUAN OBJEK DAN JASAD MANUSIA TERAPUNG MILIK PESAWAT AIRASIA QZ8501


‘Kami telah memulakan operasi mengangkat badan utama pesawat dan berharap kami berjaya mengapungkannya hari ini,” kata pegawai agensi penyelamat S.B.Supriyadi, pada AFP hari ini.

Selepas Subuh, kumpulan penyelam mula menyelam ke dasar laut untuk mengikat beg pelampung di bahagian fiuslaj pesawat,” kata Rasyid Kacong, yang merupakan pegawai armada laut bertanggungjawab memantau misi menyelamat dari kapal perang Banda Aceh.

Namun, kumpulan tersebut gagal untuk mengapungkan badan pesawat utama pada cubaan pertama, kerana tali yang terikat pada badan (pesawat) itu terputus sebelum fiuslaj berjaya dibawa ke permukaan laut.

“Kami sedang mencuba lagi masa ini,” kata Kacong.

Buat masa ini, empat jasad dipercayai berjaya dikesan dari dalam bahagian fiuslaj ketika pasukan penyelamat mencuba untuk mengangkat bahagian badan pesawat tersebut.

Buat masa ini, sejumlah 69 jasad berjaya dijumpai,” kata pihak pegawai bertugas.

Semalam, dawai berselirat serta tempat beberapa duduk penumpang dijumpai terapung di dalam bahagian fiuslaj pesawat itu. Ini menghalang kumpulan penyelam dari memasuki bahagian itu untuk meneruskan usaha pencarian.

“Kumpulan penyelam memberitahu, ia amat gelap, kerusi penumpang terapung-apung di merata tempat dan longgokan dawai tersebut kelihatan seperti benang yang tersimpul.

Kumpulan penyelam berharap apabila fiuslaj dibawa naik, ini akan memudahkan mereka mengesan mangsa yang belum dijumpai.

Bahagian utama pesawat Airbus A320-200 itu telah dikesan di lantai laut oleh kapal tentera minggu lalu dalam pencarian terperinci di perairan cetek Indonesia, namun kekuatan arus bawah air dan permukaan bergelora memberi cabaran kepada misi SAR.

Kotak hitam pesawat termasuk perakam suara kokpit dan perakam data penerbangan telah ditemui minggu lalu dan kini sedang dianalisa pihak penyiasat.