ARTIKEL ini adalah sebahagian daripada siri PUBG Mobile mini-panduan dari rakan eGCellent di eGG Network, untuk membantu meningkatkan kehebatan anda dalam pertempuran beramai-ramai (Battle Royale) dengan teknik yang mudah difahami.




Tidak menghairankan, pemain profesional menggunakan bom asap dengan banyaknya, terutamanya dalam kejohanan e-sukan PUBG Mobile peringkat tinggi seperti PUBG Mobile Global Championship Season Zero (PMGC 2020).

Ianya adalah salah satu ‘pickup’ yang berharga yang terdapat di PUBG Mobile, penting untuk memenangi ‘Winner Winner Chicken Dinner’.

Oleh itu, sudah tiba masanya pemain menggunakan utiliti selain bom peledak (Frag Grenade) dan mengetahui cara pengunaannya.

eGG Network

Masa cook : Tujuh saat
Masa fius: Tiga saat
Diameter anggaran asap: 10 meter (ya, kami mengukurnya)
Berat: 14 ruangan


Tidak seperti bom peledak, tanpa mengira berapa lama anda bom asap (iaitu apabila anda memegang butang melempar tanpa melepaskan), masa fius (jangka masa dilepaskan) tetap sama. Berat bom asap adalah utiliti ketiga paling berat selepas bom peledak (18) dan Molotov Cocktails (16).

Bom grenade

Selain itu, untuk menjadikan panduan ini lebih mudah difahami, terlintas difikiran penulis untuk mendapatkan pakar iaitu pemain (support/grenadier) Team SMG, Bard, Team SMG PUBG Mobile mendapat tempat ketiga dalam PMPL MY/SG Musim 2 dan mewakili Malaysia dalam PmPL SEA Finals Musim 2.


Berhati-hati ketika

Cara yang paling biasa bahawa semua orang menggunakan bom asap adalah untuk menyelamatkan diri sendiri, serta rakan sepasukan. Ini berguna dalam pelbagai senario yang anda akan ketahui, seperti:

* Menyembuhkan semula rakan yang cedera dalam pertempuran.
* Mengawal barang rampasan dengan asap tebal
* Merawat diri ketika aksi tembak menembak di medan tempur.
* Berlari merentasi kawasan terbuka tanpa risiko pendedahan pihak musuh.

PUBG Mobile

Walau bagaimanapun, perkara ini membolehkan dan menggalakkan musuh untuk menembak ke dalam asap untuk mengetahui lokasi anda yang sering dilihat pemain pro lakukan dari semasa ke semasa. Walaupun terdapat kelemahan, kaedah ini masih berfungsi lebih kerap, dan ia adalah baik untuk berhati-hati supaya lebih menyedari apa yang boleh berlaku dan sentiasa bersedia.


Terancam ketika pemulihan

Apabila anda sedang merawat diri semasa bersembunyi dalam asap, salah satu cara untuk menentang isu di atas adalah untuk berbaring ketika merawat di atas tanah semasa pemulihan.

Ini mengurangkan kesan ‘hitbox’ (kawasan di mana anda menerima kerosakan) secara drastik, membiarkan anda sembuh lebih selamat. Walaupun anda masih berisiko terkena tmebakan musuh, sekurang-kurangnya ini menjadikan anda lebih tidak dapat diramalkan daripada dengan berdiri atau membongkok.

Gunakan lemparan rendah

Walaupun lemparan tinggi adalah tetapan utama untuk mencampak bom tangan, bom asap boleh dikatakan lebih baik digunakan menggunakan lemparan rendah kerana ia memberi anda lebih banyak kawalan dan melepaskannya lebih dekat kepada anda.

Ini kerana anda akan menggunakannya lebih kerap untuk menyembuh anda dan rakan skuad anda, dan anda memerlukan asap yang dekat untuk berbuat demikian; lemparan rendah mengurangkan lantunan lontaran anda juga. Walaupun begitu, ini adalah situasi semata-mata, dan terpulang kepada keutamaan anda juga.

Tiada lagi persembunyian

Jika anda ingin meningkatkan kemahiran berfikir, mengapa tidak menggunakan bom asap untuk tujuan lain bagi mengaburi pihak musuh?? Anda boleh mengenakan pihak musuh dengan:

KEJUTAN!!: Membuat mereka berfikir anda datang dari sudut tertentu dan sebaliknya menyerang mereka dari sisi lain.

Melepaskan Diri: Buat dinding asap ke arah satu arah dan keluar dengan cara lain yang tidak diselubungi asap.
Mengelirukan: Lepaskan lebih daripada dua bom asap di kawasan rawak supaya musuh tidak tahu di mana yang lokasi anda keluar.

Ambil perhatian bahawa ini memerlukan anda menggunakan lebih banyak bom asap daripada biasa. Lebih baik bersedia dengan segala kelengkapan bagi mengatasi setiap situasi.


Apa yang pro lakukan

Bard secara peribadi memegang lima hingga sembilan bom tangan asap dalam setiap perlawanan, jadi dia boleh membantu pasukannya dalam setiap situasi permainan. “Tujuan utama saya untuk bom asap adalah untuk menghalang musuh daripada menyerang pasukan saya,” dengan ‘bermain-main’ dan mengelirukan mereka. Dia menggemari taktikal bom asap dalam satu baris bagi mewujudkan dinding asap. Grenadier Team SMG menasihatkan untuk “menggunakan asap anda dengan bijak, jangan pernah membazirkannya pada satu kawasan” dan menyebarkannya.

Kongsi dengan kami dalam komen di bawah jika anda mempunyai teknik penggunaan bom asap yang lebih menarik.

Untuk maklumat lanjut mengenai Team SMG PUBG Mobile, lihat halaman Facebook mereka.