Sekurang-kurangnya 15 orang terbunuh di utara Myanmar apabila satu kejadian tanah runtuh berlaku di sebuah kawasan perlombongan permata zamrud di Hpakant.

Puluhan lagi dilaporkan cedera di lokasi perlombongan dengan nilai pengekuaran berbilion-bilion dolar itu, lapor Reuters.

Pelombong yang sedang sibuk mencari mineral bernilai tinggi itu tertimbus dengan limpahan tanah dan lumpur dari sebuah tebing yang runtuh, ujar pentadbir Hpakant, Kyaw Swar Aung.

Usaha mencari dan menyelamat di lokasi bernama Lone Khin itu bagaimanapun dihentikan sementara selepas 15 mayat berjaya dikeluarkan. Sementara itu, 45 orang yang cedera pula telah digegaskan ke hospital berdekatan," ujarnya.

“Kami menghentikan misi pencarian pada jam 5.30 petang dan akan menyambungnya pada keesokan hari,” ujarnya yang turut meminta pihak berkuasa mendapatkan maklumat individu hilang dari penduduk setempat.

Menurutnya, pelombiong yang menjadi mangsa itu tidak bekerja untuk syarikat berkenaan.

Pelombong permata yang tidak rasmi, atau ‘pelombong yang menggunakan tangan’, sering menjadi mangsa apabila terperangkap dalam kawasan lombong yang tidak dikawal selia.

Pada Mei, sekurang-kurangnya 14 pelombong terbunuh dalam insiden yang seumpamanya di kawasan yang sama, manakala lebih dari 100 orang maut di Hpakant pada 2015.

Setiausaha parti pemerintah Liga Demokrasi Nasional, Han Thar, di Hpakant, memberitahu Reuters lebih ramai orang dikhuatiri masih tertimbus dalam runtuhan tersebut.

“Mungkin terdapat kira-kira 100 orang. Apabila tanah itu meruntuh ke dalam kolam, para pekerja lombong itu turut tertimbus,” ujarnya.

Kumpulan sokongan alam sekitar Global Witness meletakkan nilai pengeluaran permata zamrud di Myanmar sekitar AS$31 bilion pada 2014. Pakar berkata, kebanyakan batu berharga itu diseludup ke China.