PANDEMIK COVID-19 yang melanda dunia tentunya turut memberi kesan kepada kegiatan industri hiburan.

Buktinya, puluhan konsert jelajah dunia oleh artis tempatan mahupun luar negara terpaksa ditangguh lantaran memilih untuk mengurangkan interaksi kerana bimbang dijangkiti.

Sehubungan itu, mereka juga tidak berpeluang bertemu peminat secara dekat dan beraksi di atas pentas.

Keadaan itu, bagaimanapun, tidak menghalang penggiat seni terutamanya penyanyi untuk menghiburkan peminat yang turut menjalani kuarantin di rumah menerusi alam maya dengan persembahan mini di rumah masing-masing.

Antara barisan artis yang mempersembahkan lagu-lagu popular mereka secara ‘live’ di entri laman sosial di Instagram ialah John Legend, Chris Martin (ColdPlay), Charlie Puth dan Ashley Tisdale.

Dengan hanya bersiaran secara langsung (live stream) di sosial media, penyanyi terkenal, John Legend, tidak ketinggalan menyahut saranan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) untuk kekal berada di rumah, #TogetherAtHome.


Menerusi rakaman 'live stream', penyanyi yang dikenali dengan lagu All of Me itu, berkata penjarakan sosial sememangnya penting, namun ia bukanlah sesuatu aktiviti yang membosankan.

Sementara itu, turut menjadi tumpuan apabila penyanyi vokal dari kumpulan muzik ColdPlay, Chris Martin, juga menyahut cabaran kempen itu dengan menghiburkan peminatnya di akaun Instagramnya.

“Saya sepatutnya sekarang ini bersama-sama ahli kumpulan muzik saya, namun kami datang dari negara yang berbeza. Jadi, saya di rumah mengambil inisiatif untuk berjumpa dengan anda semua di sini dan tengok apa yang saya boleh buat untuk hiburkan anda,” kata Chris sebelum menyanyikan lagu popularnya, Yellow.