AKTOR ternama Hollywood, Will Smith meminta maaf secara terbuka kepada Chris Rock susulan tindakannya menampar wajah rakannya di pentas Anugerah Academy atau Oscar pada Mac lalu.

Dalam nada kesal, Smith, 54, secara peribadi mengakui, tindakannya ketika itu sesuatu yang tidak dapat diterima.

Permohonan maaf secara terbuka yang dibuat Smith menerusi video yang dikongsi di akaun media sosialnya itu dilakukan berikutan Rock, 57, terus membisu dan langsung tidak menyentuh insiden dia ditampar ketika mengendalikan Oscar 2022.

“Saya telah menghubungi Chris secara peribadi (untuk memohon maaf) dan menerima mesej dia tidak bersedia untuk bercakap dan bila tiba masanya, dia akan menghubungi saya nanti.

“Justeru, saya mahu beritahu di sini, Chris Rock, saya minta maaf kepada awak. Sikap saya tidak boleh diterima dan saya berada di sini apabila anda bersedia untuk bercakap tentangnya,” kata Smith dalam video tersebut.


Dalam masa sama, Smith menyatakan kekesalannya kerana tidak meminta maaf kepada Rock pada hari kejadian di pentas yang sama sejurus selepas menerima trofi Aktor Terbaik Oscar 2022.

"Sebetulnya, saya sangat tergamam pada saat itu," jelas pelakon utama filem King Richard itu lagi.

Selain meminta maaf kepada Rock, tujuan yang sama dilakukan Smith buat ibu Rock.

"Saya ada menonton wawancara dengan ibunya. Itu merupakan salah satu momen yang membuat saya berfikir bahawa banyak orang terluka pada saat itu.

“Jadi, saya ingin meminta maaf kepada ibu Chris. Saya ingin meminta maaf kepada keluarga Chris, khususnya Tony Rock (adik Chris). Kami punya hubungan yang baik," akui Smith lagi.

Dalam video itu juga, Smith berkata, perkara yang paling gentar dan tidak disenanginya ialah mengecewakan orang ramai.

“Saya tidak suka apabila orang hampa dengan apa yang saya lakukan, ia adalah sesuatu yang menyakitkan,” kata Smith.

Smith menggemparkan seluruh dunia apabila bertindak menampar wajah Rock kerana pelawak itu berjenaka mengenai imej isterinya, Jada Smith dengan gaya rambut botak disebabkan penyakit alopecia yang dihidapinya.

Tindakan Smith itu diselar banyak pihak berikutan acara itu ditayangkan secara langsung dan ditonton oleh peminat filem antarabangsa di seluruh dunia.

Berikutan tindakannya itu, Smith dilarang menghadiri acara Oscar selama 10 tahun.

Langkah itu diputuskan Lembaga Gabenor Akademi Seni dan Sains Filem.

Larangan itu bermakna Smith tidak akan menyampaikan salah satu anugerah utama di majlis anugerah Oscar tahun depan, seperti tradisi untuk pemenang pelakon terbaik.