IPOH: Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) telah menghantar 80,000 nama individu yang berdaftar dengan kementerian itu di seluruh negara untuk dimasukkan dalam senarai penerima vaksin Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) fasa kedua.

Menterinya, Datuk Seri Rina Harun berkata daripada jumlah tersebut seramai 2,330 warga emas dari institusi kebajikan warga emas akan diberi keutamaan menerima suntikan itu.

Katanya suntikan fasa kedua yang dilaksanakan secara berperingkat bermula April ini turut melibatkan pesakit yang menderita penyakit kronik dan orang kurang upaya (OKU).

"Ia berperingkat, yang ini kita dah sahkan nama (penghuni rumah kebajikan warga emas). Kita dah hantar nama. Kalau ikutkan 80,000 (individu berdaftar dengan kementerian) termasuk OKU.

"Jadi kita utamakan yang (lebih) 2,000 orang (warga emas) yang berada di pusat (kebajikan) sebab mereka berada di satu kawasan untuk divaksin," katanya.

Jelas  beliau KPWKM bekerjasama dengan Kementerian Sains, Teknologi Dan Inovasi (MOSTI) dan Kementerian Kesihatan (KKM) bagi menyelaras pemberian vaksin kepada warga emas khususnya yang berada di pusat jagaan atau aktiviti di bawah kelolaan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Katanya lagi JKM sedang mengumpul data keahlian Pusat Aktiviti Warga Emas (PAWE) di seluruh negara untuk menyertai program imunisasi itu yang dianggarkan berjumlah 47,000 orang.

Pada masa sama, Rina meminta kerjasama semua pihak termasuk pemimpin masyarakat dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk memainkan peranan menjayakan PICK terutama di kawasan di pedalaman.

Beliau terdahulu ditemui pada majlis penyampaian bantuan kewangan pengoperasian  tahunan dan penubuhan PAWE baharu negeri Perak di sini, pada Sabtu.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kebajikan Masyarakat, Datuk Wan Norashikin Wan Nordin.