HATI siapa yang tidak rindu apabila berjauhan dengan keluarga, lebih-lebih lagi terpisah sejauh
5,134 km.

Warga Malaysia di Jepun, Syafiqa Yusri yang bekerja sebagai guru di British English Academy di Yamaguchi, Jepun, dia sudah membuat perancangan untuk pulang ke Malaysia untuk meraikan hari raya Aidilfitri bersama keluarga tercinta.

Namun, malangnya, dia terpaksa membatalkan niatnya apabila berlaku penularan pandemik COVID-19 yang melanda seluruh dunia.

"Pada awal bulan Mac saya sudah membeli tiket pulang ke Malaysia untuk menyambut raya bersama keluarga, tetapi berlaku penularan COVID-19.

"Pada mulanya, saya tunggu juga, mungkin ada peluang untuk saya pulang. Namun, saya terpaksa batalkan niat itu pada April dan membatalkan tiket penerbangan kerana keadaan tidak mengizinkan," katanya ketika dihubungi Astro AWANI.

Meskipun ini pertama kali beraya di negara orang, namun dia tetap bersyukur kerana masih lagi dapat meraikan hari yang mulia ini bersama dengan keluarga meskipun hanya secara dalam talian.

Syafiqa Yusri bersama keluarganya semasa sambutan Aidilfitri di Malaysia

Syafiqa juga sempat berkongsi bagaimana sambutan di tempatnya menetap.

Walaupun tahun ini tiada sambutan hari raya yang akan diadakan oleh rakyat Malaysia yang menetap di sana akibat daripada penularan COVID-19, tetapi mereka tetap merancang untuk meraikannya secara dalam talian.

"Kalau sebelum ini mereka akan buat sambutan hari raya, namun tahun ini mungkin tiada sambutan seperti itu, tapi mereka mungkin akan lakukan secara dalam talian," katanya lagi.