Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bakal dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri?

Ia hanya cuit-cuit politik yang tidak menganggu sistem pentadbiran Kabinet.

Itu pandangan penganalisis politik, Prof Mohd Azizuddin Mohd Sani berkaitan penulisan sebuah blog hari ini yang mendakwa Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu bakal dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri selepas Tahun Baharu Cina.

Menerusi tulisan bertajuk “Azmin appointed DPM after CNY?” di laman blog anotherbrickinwall.blogspot.com, ia berkata terdapat khabar angin bahawa Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad akan melantik Mohamed Azmin sebagai timbalannya.

Kata Mohd Azizuddin, ini adalah polemik yang sengaja menghangatkan desas-desus rombakan Kabinet yang dijangka berlaku dalam waktu terdekat.

Katanya, pemimpin serta penyokong Pakatan Harapan sendiri sedia mengetahui kontrak peralihan kuasa di antara Dr Mahathir dan Datuk Seri Anwar Ibrahim telah termaktub dalam perjanjian.

“Saya melihat ia (tulisan blog) sebagai satu khabar angin. Siapa akan menggantikan (Timbalan Perdana Menteri) Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dan siapa akan menggantikan Dr Mahathir pun masih belum tentu lagi. Walaupun ada perjanjian antara Dr Mahathir dan Anwar, namun bila masanya (peralihan kuasa) masih tidak jelas.

“Ura-ura yang menyatakan Mohamed Azmin akan menjadi Timbalan Perdana Menteri mungkin tidak akan berlaku, sehingga ada gambaran daripada peringkat Kerajaan sendiri,” kata Mohd Azizuddin.

Tambahnya, kebijaksanaan penyokong Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) juga sepatutnya mampu menilai hasil tulisan penulis blog itu.

Menerusi catatan blog itu juga, penulis mendakwa Anwar, yang juga Presiden PKR, akan ‘sekali lagi menjadi mangsa fitnah’, namun kali ini tidak melibatkan kes liwat tetapi mungkin berkaitan isu dana amanah.

Desas-desus itu bertiup kencang terutamanya selepas Dr Mahathir memberikan pelbagai tugas penting kepada Mohamed Azmin, termasuk sebagai Pengerusi Majlis Tindakan Negeri (MTNg) Kelantan serta kemungkinan mengetuai Majlis Tindakan Ekonomi Negara.