ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 8 Mac 2021.

1) Lawatan PM ke Arab Saudi pulihkan hubungan, disambut meriah 

Menteri Luar, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, berkata keputusan Putera Mahkota Mohammed bin Salman untuk menyambut ketibaan Perdana Menteri secara peribadi di Lapangan Terbang Antarabangsa King Khalid adalah tanda jelas pengiktirafan terhadap Malaysia. 

2) COVID-19: Thailand kurangkan tempoh kuarantin 7 hari bagi pelawat sudah divaksin 

Menurut Menteri Kesihatan Thailand, vaksinasi itu perlu dilakukan dalam tempoh tiga bulan sebelum perjalanan mereka ke negara berkenaan. 

3) Singapura tawarkan vaksin COVID-19 kepada pemandu lori kargo Malaysia terpilih 

Kementerian Kesihatan Singapura hari ini menyatakan mereka akan menawarkan vaksin COVID-19 pada bulan ini, kepada pemandu dan pengiring lori kargo terpilih yang sering memasuki Singapura daripada Malaysia.

4) Jutawan Perancis, ahli politik Olivier Dassault maut nahas helikopter 

Timbalan ketua parti konservatif Les Republicains (LR), Olivier Dassault, yang juga anak ahli perniagaan perindustrian Perancis Serge Dassault, terbunuh dalam nahas helikopter, tulis Presiden Emmanuel Macron di Twitter pada Ahad.
 
5) Wawancara Oprah: Diskriminasi terlampau, Meghan pernah terfikir untuk bunuh diri 

Isteri Putera Harry dari kerabat diraja Britain, Meghan Markle mendedahkan beliau pernah berniat untuk membunuh diri ekoran tidak sanggup lagi berdepan diskriminasi dan sifat perkauman terlampau dalam sistem monarki keluarga diraja Britain.

6) Kahwin rahsia dan hampir bunuh diri, berikut pendedahan sensasi Meghan dan Putera Harry

Selepas dua tahun mendirikan rumah tangga, isteri kepada Putera Harry dari kerabat diraja Britain, Meghan Markle pada Ahad membuat pendedahan sensasi mendakwa tindakan oleh ahli keluarga suaminya menyebabkan beliau hampir membunuh diri. 

7) Wawancara Oprah: Meghan dedah dia dan Putera Harry berkahwin lebih awal daripada tarikh rasmi 

Isteri kepada Putera Harry dari kerabat diraja Britain, Meghan Markle terus membuat pengakuan mengejutkan apabila memaklumkan mereka telah berkahwin secara rahsia tiga hari sebelum upacara perkahwinan rasmi. 

8) Kashmir mula usir pelarian Rohingya 

Pihak berkuasa di Kashmir yang dikuasai India menghantar sekurang-kurangnya 168 pelarian Rohingya ke pusat tahanan.

9) Hari Komanwel: Ratu Elizabeth luah penghargaan terhadap barisan hadapan 

Dalam titah sempena Hari Komanwel itu baginda turut menekankan kentingan penggunaan teknologi untuk kekal berhubungan dengan ahli keluarga.

10) Singapura bina ladang solar terapung

Negara berkenaan antara yang terkecil di dunia, namun ia antara negara yang mengeluarkan gas karbon dioksida paling tinggi per kapita di Asia.