ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Sabtu 12 Jun 2021.

1) 4,002 lagi kematian akibat COVID-19 dilaporkan di India

India mencatatkan lebih 4,002 lagi kematian akibat COVID-19 pada Sabtu, menurut Kementerian Kesihatan.
Secara keseluruhan seramai 367,081 penduduk maut akibat virus itu setakat ini.


2) Magawa, tikus hero bantu kesan periuk api, bersara dari perkhidmatan

Seekor tikus yang tugasnya membantu pasukan pengesan periuk api dan telah lima tahun berkhidmat di Kemboja akan bersara bulan ini, lapor Reuters.

3) Lelaki positif dadah selepas makan roti

Kepada mereka yang ingin menghadiri temuduga kerja, pastikan anda mengelak beberapa makanan yang mungkin akan menyebabkan permohonan anda ditolak.

4) COVID-19: Varian Delta meningkat, pemansuhan sekatan England mungkin ditangguh

Harapan Perdana Menteri Britain Boris Johnson untuk menamatkan sekatan COVID-19 England pada 21 Jun tergantung susulan peningkatan kes varian Delta yang semakin merebak.

5) Filem berkaitan tragedi Christchurch dibantah komuniti Islam

Umat Islam di New Zealand membantah rancangan untuk menerbitkan filem berkaitan tragedi tembakan masjid di Christchurch pada tahun 2019 yang mengorbankan 51 mangsa.

6) Vaksin COVID-19: 2.28 bilion dos didaftarkan seluruh dunia

Sejumlah lebih 2.28 bilion dos vaksin COVID-19 sudah didaftarkan atau disuntik di seluruh dunia sehingga Selasa. Ini merupakan pertambahan puluhan juta dos berbanding hari sebelumnya.

7) Vaksin COVID-19: China luluskan vaksin Sinopharm, Sinovac untuk kanak-kanak

Puluhan juta kanak-kanak di China akan diberikan suntikan vaksin selari dengan sasarannya untuk memvaksinasi 80 peratus populasinya menjelang akhir tahun ini.

8) Vaksin COVID-19: Itali syor guna AstraZeneca pada warga emas

Itali mengesyorkan penggunaan vaksin AstraZeneca kepada warga emas berusia 60 tahun ke atas.

9) COVID-19: Kes positif seluruh dunia melepasi 175 juta, korban 3.77 juta

Jumlah kumulatif kes positif COVID-19 seluruh dunia ketika ini melepasi 175 juta. Jumlah jangkitan menunjukkan pertambahan kes global dengan lebih 400,000 kes baharu dikesan dalam tempoh 24 jam lepas.

10) Pemansuhan sekatan England mungkin ditangguh

Harapan Perdana Menteri Britain Boris Johnson untuk menamatkan sekatan koronavirus England pada 21 Jun tergantung susulan peningkatan kes varian delta yang semakin merebak. Johnson akan mengumumkan pada Isnin, sama ada sekatan akan dapat dimansuhkan sepenuhnya seperti dirancang.