ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Sabtu, 31 Julai 2021.


1. COVID-19: Greater Sydney perlukan sekatan lebih seragam - Pakar kesihatan

Badan Utama Kedoktoran di Australia menggesa kerajaan untuk melaksanakan had sekatan secara seragam di setiap kawasan di Greater Sydney susulan keadaan jangkitan COVID-19 yang semakin meruncing.


2. COVID-19: CDC beri amaran varian Delta mudah tersebar seperti demam campak

Varian delta yang menular pantas di seluruh Amerika Syarikat boleh mengakibatkan penyakit yang lebih teruk dan mudah menjangkiti antara satu sama lain seperti penyakit demam campak dan cacar air.

3. COVID-19: Kes positif seluruh dunia melebihi 197 juta, korban 4.2 juta

JUMLAH kumulatif kes positif COVID-19 seluruh dunia ketika ini melebihi 197 juta, berikutan lebih sejuta kes baharu dikesan dalam tempoh 24 jam lepas.

4. Pejabat PBB di Afghanistan diserang, pengawal keselamatan maut

HERAT: Seorang pengawal keselamatan terbunuh selepas sebuah pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Afghanistan diserang pada Jummat.

5. 100,000 kanak-kanak di Habsyah berdepan kebuluran

LEBIH daripada 100,000 kanak-kanak di wilayah dikuasai Tigray di Habsyah bakal alami isu kekurangan zat makanan paling teruk dan berdepan ancaman kematian kerana masalah itu tahun depan.

6. Sungguh luar biasa! Wanita berusia 26 tahun selamat lahirkan 9 orang bayi

CASABLANCA: BUKAN kembar dua, tiga mahupun empat. Tetapi wanita berusia 26 tahun ini telah melahirkan 9 orang bayi.

7. COVID-19: Varian Delta merebak di China, lebih 200 dijangkiti

Varian COVID-19 paling merbahaya, Delta yang dikesan di Nanjing, China, kini telah merebak ke Beijing dan lima wilayah lain, dengan media negara itu mendakwa ia jangkitan paling cepat merebak selepas yang berlaku di Wuhan.

8. Four killed as wildfires sweep Turkey, villages evacuated

The death toll from wildfires on Turkey's southern coast has risen to four and firefighters were battling blazes for a third day on Friday after the evacuation of dozens of villages and some hotels.

9. International Space Station thrown out of control by misfire of Russian module - NASA

The International Space Station (ISS) was thrown briefly out of control on Thursday when jet thrusters of a newly arrived Russian research module inadvertently fired a few hours after it was docked to the orbiting outpost, NASA officials said.

10. Jamaica's Elaine Thompson-Herah breaks Olympic record in women's 100 meters to win gold

TOKYO: Jamaican athlete Elaine Thompson-Herah won gold in the women's 100 meters final at the 2020 Tokyo Olympics, breaking an Olympic record in 10.61 seconds on Saturday.