KUALA LUMPUR: Satu-satunya cara untuk menyediakan perumahan mampu milik di kawasan utama dengan harga tanah yang tinggi adalah melalui campur tangan kerajaan secara langsung seperti subsidi dan kawalan sewa, kata Pengarah Urusan PropertyGuru DataSense (Malaysia) Joe Hock Thor.

Beliau melihat semula kepada penglibatannya dengan kerajaan Australia Barat dalam usaha memanfaatkan pemaju swasta untuk menambah baik -- menggantikan bangunan pangsapuri kecil yang tidak digunakan sepenuhnya dengan bangunan yang lebih besar dan berkepadatan tinggi -- yang membawa kepada bonus kepadatan untuk pemaju.

"Terdapat beberapa pilihan untuk pemaju yang bersedia untuk mengambil bahagian, termasuk menyerahkan sebahagian daripada pembangunan tersebut kepada negeri untuk perumahan sosial atau mewujudkan sebahagian daripada pembangunan itu untuk kawalan sewa.

"Pemaju akan dapat membina 20-30 peratus lagi atau dapat mengurangkan keperluan kawasan hijau mereka," katanya pada City Expo Malaysia (CEM) Star Talk secara maya hari ini.

Mengenai sama ada kawalan sewa akan memberi impak kepada nilai pada masa depan, Joe berkata kajian mengenai tahap impak belum muktamad.

"Bagaimanapun, ini adalah beberapa perkara yang perlu diteliti oleh perancang bandar dan pemaju untuk meningkatkan penawaran (perumahan mampu milik)," katanya.

Sementara itu, Joe berkata model bina untuk sewa (BTR) dan sewa untuk beli merupakan idea yang baik yang perlu dipertimbangkan.

Mengenai BTR, yang mungkin melibatkan pembinaan seluruh bangunan dan menyewakannya, katanya pulangan sewa di Malaysia hari ini tidak menjadikannya berdaya maju kecuali pemaju dapat membina lebih banyak unit supaya pelaburan setiap unit akan rendah dan pulangan sewa akan meningkat.

"Kadar sewa di Malaysia, pada masa ini, pada sekitar dua hingga tiga peratus. Dalam beberapa aspek, ini tidak meliputi gadai janji anda," katanya.

Joe berkata pemaju boleh menguruskan kos mereka dengan 'baik'.

-- BERNAMA