Seramai 540 anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ditempatkan di beberapa lokasi di Selangor merangkumi unit darat, laut, dan udara sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Panglima Briged Ke-11 Infantri Malaysia, Brigedier Jeneral Norsham Mat berkata bagaimanapun beliau menegaskan penguatkuasaan perintah itu masih merupakan tugas utama pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM)

"Pihak kami akan sentiasa membantu pihak berkuasa terutamanya PDRM dengan apa bantuan yang diminta, namun saya tegaskan ia masih berada di bawah tugasan utama pihak PDRM dan anggota tentera hanya membantu," katanya ketika ditemui di lokasi sekatan jalan di sini pada Ahad.

Ujarnya, dengan kerjasama bersama pihak polis ini diharapkan agar masyarakat lebih patuh dengan perintah (PKP) selain memberi impak yang lebih positif terhadap pelaksanaan tersebut.

Terdahulu, beliau yang turut hadir bersama Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Mat Taib bersama-sama melakukan pemeriksaan ketika operasi sekatan jalan.