UNITED Kingdom bimbang dengan penularan varian COVID-19 yang dikesan di India dan menggesa peningkatan mendadak kes melibatkan varian berkenaan ditangani segera.

Menurut Perdana Menteri Britain Boris Johnson, pihaknya telah menyusun langkah-langkah melonggarkan sekatan di England minggu depan dengan berhati-hati.

Johnson memberi amaran mutasi baharu seperti varian B 1.617.2 boleh menimbulkan risiko terhadap rancangan tersebut.

"Varian India atau B1617.2 adalah varian yang menjadi perhatian. Kita bimbang mengenainya. Ia telah tersebar. Pada masa ini terdapat banyak pendapat saintifik tentang apa yang mungkin boleh berlaku.

"Tetapi, kita ingin pastikan, kita ambil semua langkah berhati-hati dan berjaga-jaga yang mampu diambil," katanya di County Durham pada Khamis.

"Oleh itu, mesyuarat berlangsung hari ini untuk mempertimbangkan dengan tepat apa yang perlu kita lakukan. Pelbagai perkara boleh kita lakukan.

"Sudah tentu, kita tidak akan mengenepikan sebarang kemungkinan," tambahnya.

Agensi kesihatan awam England mendedahkan jumlah kes varian yang disahkan meningkat dua kali ganda dalam minggu terakhir, kepada 1,313 di seluruh United Kingdom.

Tambah Johnson, terdapat ujian saringan dilakukan rumah ke rumah sebagai tindak balas terhadap lonjakan kes varian baharu di Barat Laut England.

Ini termasuk pembukaan pusat vaksinasi tambahan.