KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Semenanjung Malaysia (NUTP) meminta kerajaan duduk semeja dengan semua pihak terutama di peringkat akar umbi bagi memastikan satu gerak kerja dan perancangan yang lebih tersusun dalam menangani isu jangkitan COVID-19 di sekolah.

Setiausaha Agungnya, Harry Tan Huat Hock berkata, NUTP yang mewakili lebih 200,000 guru, tidak pernah dijemput berkongsi buah fikiran kepada Kementerian Pendidikan untuk mengatasi masalah tersebut secara kolektif.

"Ini situasi luar biasa yang tidak pernah berlaku sebelum ini, jadi kalau nak atasinya, perlu ada mesyuarat, bersemuka dan libat urus dengan semua pihak terbabit di peringkat akar umbi.

"Daripada situ, barulah kita boleh sama-sama menggembleng tenaga dan usaha bagi memastikan negara selamat dan pendidikan dapat dijalankan dengan lebih berkesan.

"Yang penting, kena dengar pendapat di peringkat akar umbi supaya apa sahaja dasar kerajaan tidak menimbulkan kontroversi," katanya ketika muncul dalam Buletin AWANI, hari ini.

Kata Harry Tan, guru-guru kini dibebani dengan lebih banyak tugas termasuk menjaga prosedur operasi standard (SOP) di sekolah dan ini memerlukan satu perincian bagi memastikan kebajikan guru tidak diabaikan.

"Guru juga perlu lengkapkan laporan tambahan, memantau murid-murid sepanjang masa termasuk ketika waktu rehat. Mereka juga kena ikut SOP, sebagai contoh tak boleh makan di kantin.

"Jadi kami merayu supaya KPM melihat kepada usaha yang boleh dilakukan supaya guru-guru tidak rasa diabaikan kerana lebih sibuk isi laporan berbanding jaga keselamatan dan mendidik anak murid," ujarnya.

Dalam masa yang sama, Harry Tan berpendapat, menutup sekolah secara keseluruhan bukan langkah penyelesaian yang baik, sebaliknya, melihat sesi persekolahan secara penggiliran lebih sesuai untuk dilaksanakan ketika ini.

"Bukan semua sekolah atau tempat ada jangkitan COVID-19. Masih ada kawasan hijau. Lagipun melalui bancian kami, guru-guru memang lebih suka jalankan pengajaran secara bersemuka.

"Kita juga perlu fikir murid-murid yang mungkin tiada kemampuan dan ketinggalan dalam pelajaran, mereka ada hak untuk ke sekolah dan terima pelajaran secara bersemuka," katanya lagi.

Situasi jangkitan COVID-19 di sekolah ketika ini dilihat membimbangkan, dengan semakin banyak sekolah ditutup dan puluhan kluster pendidikan direkodkan.

Sebelum ini, Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Dr Mah Hang Soon memberi kenyataan bahawa sekolah yang disahkan mempunyai satu kes COVID-19 akan ditutup sekurang-kurangnya dua hari.