Kementerian Kesihatan (KKM) mengalakkan orang ramai untuk memakai pelitup muka terutamanya di kawasan awam.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata KKM tiada perancaangan untuk menjadikannya mandatori bagi mengelakkan risiko gelombang baharu COVID-19.

“Kita sangat mengalakkan pemakaian pelitup hidung dan mulut. Jika kita ingin menjadikannya mandatori, mereka yang tidak memakai pelitup hidup dan mulut akan didenda RM1,000. Jika mereka tidak boleh bayar, mereka kena masuk penjara.

“Jadi, kita tidak mahu gunakan kaedah tersebut tetapi kita sangat mengalakkan pemakaian pelitup hidung dan muka terutamanya di khalayak awam atau bagi yang ada gejala,” kata Dr Noor Hisham dalam sidang media berkaitan perkembangan COVID-19 di Malaysia pada Selasa.


Dalam perkembangan yang sama, beliau berkata KKM bimbang jika rakyat leka dan kembali kepada kehidupan normal tanpa mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang telah disarankan.

“Ini kebimbangan kita. Virus tersebut masih ada lagi dan boleh merebak atau kembali kalau kita tidak ambil langkah pencegahan dan menjaga kebersihan,” tegasnya.

Sebelum ini, beliau mengesahkan terdapat empat kes baharu positif jangkitan COVID-19 pada Selasa, sekali gus menjadikan jumlah kes positif COVID-19 di negara ini adalah sebanyak 8,729 kes.