KUALA LUMPUR:Pemakaian pelitup muka di kawasan awam yang sesak adalah diwajibkan dan tindakan kompaun boleh dikenakan kepada mereka yang ingkar terhadap arahan ini.

Namun, menurut Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, bagi mereka yang berada di kawasan awam tetapi tidak sesak, mereka tidak akan dikenakan kompaun.

“Sebenarnya, masih terdapat kekeliruan dari segi penguatkusaan juga, berhubung prosedur operasi standard (SOP) pemakaian pelitup muka.

“Baru-baru ini tular di media sosial berkenaan seorang individu yang berada di tempat awam tetapi berseorangan dan tidak memakai pelitup muka tetapi dikompaun.

“Saya sentiasa menegaskan apabila kita mewajibkan pemakaian pelitup muka adalah apabila berada di tempat awam yang bersesak. Ramai yang persoalkan pengumuman saya tentang bersesak, ini adalah untuk elak kejadian seperti ini,” katanya dalam sidang media pada Selasa.


Malah ujarnya, jika individu berada bersendirian di kawasan awam, mereka dibenarkan untuk tidak memakai pelitup muka.

“Saya katakan tempat awam yang sesak seperti dalam bas atau LRT yang mana duduk secara berhimpit maka perlu pakai pelitup muka.

“Kalau bersendirian, ada penjarakan sosial dibenarkan untuk tidak memakai pelitup muka,” ujarnya.

Justeru jelasnya, tindakan tidak boleh diambil terhadap individu yang tidak memakai pelitup muka dalam keadaan tertentu.

Namun, orang awam masih dinasihatkan untuk memakai pelitup muka bagi mengelakkan penularan COVID-19.