KUCHING: Garis panduan tertentu yang bertujuan membendung kemungkinan penularan COVID-19 perlu dipatuhi dengan tegas apabila Sarawak meneruskan pilihan raya negeri ke-12 (PRN12) selepas berakhirnya tempoh darurat, kata Timbalan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Dr James Jemut Masing pada Khamis.

Beliau berkata garis panduan itu termasuk mengenai penyelenggaraan kesihatan awam, larangan bersemuka berkempen, bilangan pekerja Suruhanjaya Pilihan Raya (EC) yang mencukupi dan peti undi dibawa kepada pengundi terutama di kawasan luar bandar, pelanjutan masa pengundian bagi membolehkan penjarakan fizikal dan tempoh berkempen lebih pendek.

"Apabila langkah ini dilaksanakan, giliran rendah keluar mengundi dijangkakan. SPR mesti mengharapkannya. Tetapi pada akhirnya kita mempunyai kerajaan yang mempunyai mandat rakyat kita. Oleh itu kita mengekalkan amalan demokrasi berparlimen dan pada masa yang sama, mengandungi bahaya yang ditimbulkan oleh COVID-19," katanya dalam satu kenyataan.

Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS) itu berkata PRN12 perlu diadakan menjelang Oktober tahun ini sekiranya Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah mengangkat perintah darurat menjelang 1 Ogos, kerana undang-undang mewajibkan pemilihan itu diadakan dalam tempoh dua bulan dari akhir perintah itu.

"Sarawak terperangkap antara batuan keras dan laut biru yang dalam! Adakah kita mempunyai pilihan? Mujurlah, kita mempunyai pilihan! Kita kena ikut undang-undang. Itu pasti. Undang-undang mengatakan PRN12 untuk Sarawak mesti diadakan menjelang Oktober 2021," katanya.

-- BERNAMA