SYUKUR, bangga, sedih, bosan, gembira, terkejut dan berdebar. Itu antara perasaan yang dihadapi seluruh rakyat Malaysia ketika ini, khususnya sepanjang Julai tahun ini.


#GarisMasa rungkaikan satu-persatu berita yang menjadi tumpuan hangat masyarakat khususnya warga maya sepanjang 31 hari, bulan ini.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by AstroAWANI (@501awani)


1. Negara dikejutkan dengan kejadian menyayat hati seorang anak istimewa kurang upaya (OKU) sindrom Down ditemui melecur teruk pada dada, tangan dan leher dipercayai didera di pusat asuhan.

Kejadian itu mendapat perhatian banyak pihak hingga trending di media sosial Twitter dengan hashtag; #JusticeForBella.



Laporan Khas | Penderaan Bella, saksi tampil kongsi pendedahan
 
2. Pelantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebagai Menteri Kanan, pada 7 Julai lalu.

BACA: Ismail Sabri dilantik TPM, Hishammuddin Menteri Kanan Luar Negeri - PMO 

Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein pula dilantik sebagai Menteri Kanan dan bertanggungjawab menjaga Kluster Keselamatan


3. Seterusnya, ramai menarik nafas lega dan syukur apabila pengumuman mengenai moratorium boleh dibuat mulai 7 Julai, secara tidak langsung dapat membantu mereka yang kehilangan pekerjaan dan punca pendapatan akibat pandemik COVID-19.

BACA: Permohonan moratorium mulai hari ini! Ini pautan untuk anda memohon

4. Bahang politik negara juga dapat dirasai pada awal Julai apabila Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, membuat desakan terhadap Perdana Menteri kerana didakwa gagal memenuhi mandat sebulat suara perwakilan pada Perhimpunan Agung UMNO 2020 (PAU2020) dan tujuh aspirasi rakyat yang digariskan.



Keputusan MKT UMNO | UMNO desak Tan Sri Muhyiddin Yassin undur sebagai Perdana Menteri

BACA: UMNO desak Muhyiddin berundur, namun tidak sokong Anwar jadi PM baharu

5. Hal itu bagaimanapun dinafikan Peguam Negara, Tan Sri Idrus Harun pada 8 Julai, yang berkata, kerajaan tidak mempunyai apa-apa fakta jelas yang menunjukkan bahawa Muhyiddin tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli-ahli Dewan Rakyat.

BACA: PM, jemaah menteri kekal berfungsi seperti biasa - Peguam Negara

6. Pengerusi Penaja Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Tun Dr Mahathir Mohamad berterima kasih kepada kerajaan yang akhirnya meluluskan pendaftaran partinya itu pada 8 Julai.

BACA: Pejuang kini parti berdaftar, lulus pendaftaran hari ini - Tun Mahathir

7. Walaupun bakat lakonannya tidak panjang seperti ibunya, Allahyarham Azean Irdawaty, namun ramai peminat Kerana Cintaku Saerah bersedih dengan pemergian pelakon Benjy Ibrahim pada 11 Julai lalu.

BACA: Benjy meninggal dunia di Medan

8. Situasi kes jangkitan COVID-19 di negara dilihat semakin membimbangkan dan diakui Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah pada 15 Julai lalu, yang menjelaskan ia berpunca daripada varian Delta yang lebih ganas.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by AstroAWANI (@501awani)



BACA: Jangkitan varian Delta hanya dalam 15 saat, punca utama lonjakan kes COVID-19

9. Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam satu kenyataan pada 17 Julai memutuskan sesi persekolahan secara Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) akan diteruskan sehingga 31 Ogos depan sebelum persekolahan secara bersemuka bermula secara berperingkat pada 1 September berikutan majoriti tenaga pengajar sudah divaksinasi.

Setakat 16 Julai 2021, seramai 253,366 orang guru dan pentadbir serta 10,876 orang kakitangan sokongan telah menerima sekurang-kurangnya satu dos vaksin COVID-19.

BACA: 61 peratus guru terima 1 dos vaksin, sekolah buka pada 1 September - KPM

10. Alhamdulillah, berita ini paling menggembirakan umat Islam! Manakan tidaknya, sudah dua tahun tidak dapat menziarahi Kota Makkah dan Madinah akibat sekatan sempadan susulan jangkitan COVID-19.

BACA: Arab Saudi akhirnya iktiraf vaksin Sinovac


 
11. Kontroversi yang membabitkan nama Ebit Lew timbul selepas seorang penyanyi rap mendakwa ada banyak 'rahsia' di sebalik misi kemanusiaan ke Gaza pendakwah bebas itu.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by AstroAWANI (@501awani)


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by AstroAWANI (@501awani)


Isu itu berlanjutan pula apabila Ebit yang dikenali menerusi video-videonya memberi bantuan 'ditegur' oleh Ketua Pegawai Eksekutif Cinta Gaza Malaysia, Muhammad Nadir Al-Nuri.

BACA: Saya cuba sebar kasih sayang, kenapa masih ada prasangka buruk? - Ebit Lew

BACA: Teguran 'kasih sayang' Nadir Al-Nuri buat Ebit Lew, Caprice jelaskan isu malam ini

12. Pada 23 Julai, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) umum bayaran i-CITRA akan dibuat secara berperingkat bermula 2 Ogos 2021 untuk memberi kemudahan kewangan tambahan kepada ahli yang terkesan akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

BACA: Pembayaran i-Citra bermula 2 Ogos

13. Susulan beberapa aduan mengenai 'suntikan vaksin kosong' maka Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK), Khairy Jamaluddin pada 23 Julai memberi kebenaran untuk rakyat merekodkan gambar atau video ketika menerima suntikan vaksinasi di Pusat Pemberian Vaksin (PPV).

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by AstroAWANI (@501awani)


BACA: Rakyat boleh rakam video ketika suntikan vaksin, elak isu suntikan kosong berulang - Khairy

14. Sehingga 24 Julai, terdapat lima jenis kit ujian kendiri COVID-19 yang menerima kelulusan bersyarat Pihak Berkuasa Peranti Perubatan (MDA) di Malaysia.

BACA: COVID-19: Dua lagi kit ujian kendiri dapat kelulusan KKM

15. Hari Keempat Sidang Khas Dewan Rakyat pada 29 Julai lalu, Yang di-Pertuan Agong  menzahirkan rasa amat dukacita dengan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan berhubung pembatalan Ordinan Darurat.

BACA: Agong zahir dukacita, pembatalan Ordinan Darurat dibuat sebelum perkenan Baginda



Ordinan Darurat | Agong zahir dukacita, pembatalan tidak diperkenan

16. Mengakhiri hari terakhir bulan ini dengan kejayaan atlet terjun negara Nur Dhabitah Sabri berjaya mara ke peringkat akhir acara 3 meter papan anjal wanita Sukan Olimpik Tokyo 2020, selepas menamatkan lima terjunan dengan kutipan mata 312.60.

 
Tokyo 2020 | Nur Dhabitah Sabri tepati ramalan ke separuh akhir

 
 
 
 
Skuad B-23 kurang cergas - O' Donell

Skuad B-23 kurang cergas - O' Donell

Aspek kecergasan perlawanan menjadi penyebab utama pemain skuad Bawah 23 Tahun negara gagal memberikan saingan terbaik pada kempen Piala Asia B-23.
Tiada rancangan tubuh tribunal tanah

Tiada rancangan tubuh tribunal tanah

Kerajaan negeri tidak mempunyai rancangan untuk menubuhkan tribunal tanah memandangkan peruntukan yang ditetapkan dalam Ordinan Tanah Sabah memadai untuk mengendalikan isu pertikaian tanah di negeri ini.
Pembangkang tidak dipinggir, peruntukan tetap diberikan

Pembangkang tidak dipinggir, peruntukan tetap diberikan

Wakil rakyat pembangkang tidak dipinggir, peruntukan tetap diberi

Kerajaan negeri akan memperhalusi keperluan supaya peruntukan projek pembangunan dari Persekutuan di setiap daerah dimaklumkan kepada semua wakil rakyat termasuk pihak pembangkang.

Enam rumah separuh kekal di Kampung Unta musnah

Enam rumah separuh kekal di Kampung Unta musnah

Sekurang-kurangnya enam buah rumah jenis separuh kekal di Kampung Unta, Lahad Datu musnah dalam kebakaran pada awal pagi Rabu.

Hampir 5 juta rakyat Malaysia berisiko hidap pradiabetes, diabetes - Lukanisman

Hampir 5 juta rakyat Malaysia berisiko hidap pradiabetes, diabetes - Lukanisman

Diabetes tidak menunjukkan simptom dan kebanyakan individu tidak sedar menghidapinya selain berkemungkinan tidak menjalani pemeriksaan awal.
Harga petrol, diesel kekal bagi tempoh 25 April hingga 1 Mei

Harga petrol, diesel kekal bagi tempoh 25 April hingga 1 Mei

Harga itu ditetapkan berdasarkan harga runcit mingguan produk petroleum menggunakan formula Mekanisme Harga Automatik.
Jasad mendiang Joanna dikebumikan di Serian esok

Jasad mendiang Joanna dikebumikan di Serian esok

Jasad mendiang Laskar Kanan Joanna Felicia Rohna akan diberikan penghormatan terakhir mengikut tradisi tentera laut di lokasi yang dipersetujui waris di Serian.
Pegawai polis lakukan amang seksual ditahan

Pegawai polis lakukan amang seksual ditahan

Polis Johor menahan seorang pegawai polis berpangkat Inspektor kerana disyaki melakukan amang seksual fizikal ke atas remaja perempuan berusia 16 tahun, di kawasan Taman Johor Jaya, Isnin lalu.
Tak lepas tol kerana baki kad TnG tak cukup punca jurutol dimarah

Tak lepas tol kerana baki kad TnG tak cukup punca jurutol dimarah

Kejadian dipercayai berlaku selepas kereta dipandu suspek mahu melepasi Plaza Tol Segambut di DUKE pada 11.15 malam Ahad lepas.
Mahkamah tolak permohonan 186 pekebun durian Musang King

Mahkamah tolak permohonan 186 pekebun durian Musang King

Mahkamah Tinggi menolak permohonan 186 pekebun durian Musang King di Raub untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman bagi notis pengosongan tanah.
Hamilton optimis kedudukan lebih baik di GP China

Hamilton optimis kedudukan lebih baik di GP China

Lewis Hamilton melihat potensi kedudukan yang lebih baik dalam saingan Grand Prix yang kembali ke China buat pertama kali dalam tempoh lima tahun, hujung minggu ini.
'Selfish!' - Fasha Sandha sedih raya di Perlis tak jadi gara-gara dijangkiti COVID-19

'Selfish!' - Fasha Sandha sedih raya di Perlis tak jadi gara-gara dijangkiti COVID-19

Fasha berkata dia mula melakukan pemeriksaan COVID-19 selepas berasa tidak sihat badan dan mengalami bersin tidak henti sejak Raya pertama.
Kes COVID-19 catat penurunan ketara pada ME 14/2024 - KKM

Kes COVID-19 catat penurunan ketara pada ME 14/2024 - KKM

Jumlah kes COVID-19 menurun 97.1 peratus kepada 493 kes pada Minggu Epidemiologi ke-14 (ME 14/2024) iaitu bagi tempoh 31 Mac hingga 6 April lepas berbanding 17,256 kes pada ME 1/2024.
China jadikan pengalaman pencegahan COVID-19 untuk hadapi pandemik masa depan

China jadikan pengalaman pencegahan COVID-19 untuk hadapi pandemik masa depan

China akan menjadikan pengalaman dalam pencegahan dan kawalan COVID-19 untuk membuat persediaan yang lebih proaktif untuk menghadapi pandemik masa depan seperti "Penyakit X".
Negara berdepan ketirisan subsidi diesel serius - Amir Hamzah

Negara berdepan ketirisan subsidi diesel serius - Amir Hamzah

Negara kini sedang berdepan isu ketirisan subsidi diesel yang serius dan wujud kemungkinan terdapat pihak yang tidak layak masih menikmati subsidi itu, kata Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah.
Kematian akibat kemalangan jalan raya lebih tinggi daripada COVID-19 - Anthony Loke

Kematian akibat kemalangan jalan raya lebih tinggi daripada COVID-19 - Anthony Loke

PDRM akan mengeluarkan data mengenai kemalangan jalan raya pada setiap hari, bukan setahun sekali seperti diamalkan sebelum ini.
Ismail Sabri ziarah lapan beradik yatim piatu akibat COVID-19

Ismail Sabri ziarah lapan beradik yatim piatu akibat COVID-19

Ismail Sabri tiba kira-kira jam 2 petang di kediaman lapan beradik itu di Taman Adenium, Bukit Beruntung pada Selasa.
Teori konspirasi 'Penyakit X'

Teori konspirasi 'Penyakit X'

Ahli teori konspirasi AS sekali lagi membuat 'keuntungan' selepas PBB memberi amaran tentang wabak lebih berbahaya iaitu 'Penyakit X'.
Reformasi dasar, kukuhkan perlindungan, produktiviti pekerja tidak formal

Reformasi dasar, kukuhkan perlindungan, produktiviti pekerja tidak formal

Reformasi dasar perlu dilakukan dalam usaha meningkatkan perlindungan dan produktiviti pekerja tidak formal di Malaysia.
Lebuh raya perlu ada sistem pemberitahuan Smart Lane lebih berkesan - Ahmad Maslan

Lebuh raya perlu ada sistem pemberitahuan Smart Lane lebih berkesan - Ahmad Maslan

Semua lebuh raya perlu mewujudkan satu sistem pemberitahuan Smart Lane yang lebih berkesan, bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas khususnya ketika cuti perayaan.