Tahun 2015 ini amat bermakna kepada model Hyundai Sonata di mana ia akan menyambut ulang tahunnya yang ke-30. Sedan segmen D ini telah dilancarkan buat pertama kalinya pada 1985 dan sejak itu, Sonata telah menjadi kunci penting kepada kejayaan Hyundai. Sejak pelancarannya, 7.3 juta unit Sonata telah dijual di seluruh dunia.

Di Amerika, Sonata telah diperkenalkan pada tahun 1988 dan sejak itu, ia telah melonjakkan nama Hyundai sebagai syarikat pembuat kereta tersohor. Hyundai Motor America telah menjual 2.3 juta unit kereta Hyundai dan 80,000 unit daripadanya adalah model Sonata Hybrid yang telah diperkenalkan pada tahun 2011.

Di Malaysia pula, penjualan Sonata benar-benar melonjak sejurus setelah generasi sebelum model (dikenalai sebagai Sonata YF) ini diperkenalkan pada tahun 2010. Pada 2013, ia diberi beberapa tambah baik yang, antara lain, benar-benar memberi sedan ini lonjakan yang penting, terutamanya dari segi enjin dan keselesaan.

Hyundai Sonata LF terbaharu mula dijual di Malaysia pada Disember 2014 dan nampaknya sudah diterima oleh pembeli tempatan yang semakin selesa untuk keluar daripada pilihan-pilihan segmen D yang biasa.


Generasi Pertama (1985)
Kereta ini adalah salah satu model Hyundai pertama yang direka oleh pereka-pereka dari Hyundai sendiri. Sonata generasi pertama ini telah mencipta satu legasi di mana lebih daripada 1 juta unit telah dijual di Korea.



Generasi Kedua (1988)
Tidak seperti generasi pertama yang menggunakan pacuan roda belakang, generasi kedua Sonata ini beralih kepada pacuan roda hadapan bagi mempertingkatkan keselesaan ruang dalaman kereta. Sebagai model pertama kereta Korea yang direka secara bebas, reka bentuk lurus dan bersegi telah beralih kepada reka bentuk yang lebih organik dan aerodinamik. Model ‘facelift’ kepada generasi kedua ini telah diperkenalkan pada tahun 1991 dan ianya adalah model pertama yang dilekatkan dengan logo Hyundai baharu yang telah dikemaskini.


Generasi Ketiga (1993)
Era 90-an telah memperlihatkan peralihan daripada teknologi analog kepada teknologi digital. Generasi ketiga Sonata ini tidak ketinggalan di dalam arus permodenan apabila ia telah mencatat penjualan yang tinggi dibantu oleh tarikan utama seperti cermin sisi automatik dan ciri Anti-lock Brake System (ABS).


Generasi Keempat (1998)
Generasi keempat Sonata telah dilancarkan pada tahun 1998 dan ia telah menjadi model terlaris dari segi jualan di korea daripada bulan Februari 1999 sehingga bulan Ogos 2000. Generasi keempat ini telah mula dijual di Eropah dan ianya dilengkapi dengan enjin dan kotak gear ‘Hyundai Intelligent Vehicle Electronic Control (HIVEC) yang dibangunkan sendiri oleh Hyundai. Ianya telah mendapat markah tertinggi di dalam kaji selidik pada tahun 2004 dijalankan oleh J.D Power Initial Quality Survey.


Generasi Kelima (2004)
Generasi kelima Sonata telah direka khas untuk menjadi kereta sedan bersaiz sederhana bertaraf dunia. Rekaannya mengambil tema rekaan Eropah dan ia memperlihatkan ciri-ciri premium. Generasi kelima ini dilengkapi dengan ciri-ciri canggih dan ia mempunyai ciri-ciri keselamatan yang sangat tinggi sehinggakan ia mendapat pujian daripada pangamal media dunia automotif dan juga pembeli.


Generasi Keenam (2009)
Generasi keenam Sonata adalah salah satu model kereta Hyundai yang telah memperlihatkan rekaan yang diberi nama falsafah ‘Fluidic Sculpture Design’. Rekaan yang berani daripada Hyundai ini ditambah lagi dengan enjin yang berkuasa dan prestasi yang mengkagumkan telah melonjakkan jumlah jualan sehingga mencatatkan rekod dan menjadikan generasi keenam Sonata ini model yang paling terkenal di dalam keluarga Hyundai. Tambahan pula, model Sonata Hybrid pertama kali diperkenalkan menggunakan platform ini pada tahun 2010.


Generasi Ketujuh (2014)
Generasi terbaharu Sonata ini telah direka bagi menambah baik ‘Fluidic Sculpture Design’ generasi terdahulu. Varian bagi generasi ketujuh ini telah memperkenalkan varian hibrid dan buat pertama kalinya model Plug-in Hybrid. Kedua-dua varian ini telah diperkenalkan pada Auto Show Detroit 2015 yang lalu.