KUALA LUMPUR: Indeks Pendayaupayaan Pengguna di Malaysia berada pada tahap 63.1 peratus dan dikategorikan sebagai tahap sederhana.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) mensasarkan Indeks Pendayaupayaan Pengguna di Malaysia dapat ditingkatkan melebihi 85% dalam masa dua tahun.

Menurut Menterinya Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, indeks berkenaan menunjukkan bahawa pengguna di negara ini masih belum benar-benar menghayati dan mempraktikkan hak sebagai pengguna.

"Kementerian akan terus merangka program advokasi di setiap peringkat masyarakat bagi menangani isu-isu kepenggunaan semasa.

"Kementerian juga akan terus memainkan peranan yang lebih aktif dalam memberi pendidikan kepada pengguna mengenai kelestarian alam sekitar dengan kerjasama NGO, komuniti dan masyarakat
awam.

"Ini akan selalu menjadi keutamaan kementerian untuk mengembangkan strategi berkesan yang memberi kuasa kepada pengguna menyesuaikan diri dengan cara hidup yang mampan serta menangani masalah kepenggunaan lain yang secara langsung memberi kesan kepada kehidupan seharian masyarakat," katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan sempena sambutan Hari Hak-Hak Pengguna Sedunia dan Hari Pengguna Kebangsaan 2021, di sini, hari ini.