Persatuan Insurans Hayat Malaysia (LIAM), Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) dan Persatuan Takaful Malaysia (MTA) telah memuktamadkan butiran mengenai Dana Ujian COVID-19 (CTF) bagi manfaat pemegang polisi insurans perubatan dan pemegang sijil takaful.

Dalam satu kenyataan bersama pada Rabu, LIAM, PIAM dan MTA berkata CTF berjumlah RM8 juta itu telah dipersetujui oleh industri insurans dan takaful dalam menyokong usaha Kementerian Kesihatan (KKM) menjalankan ujian COVID-19 untuk rakyat Malaysia.

LIAM menerajui inisiatif dengan sumbangan sebanyak RM5 juta, manakala PIAM dan MTA masing-masing menyumbang RM2 juta dan RM1 juta, katanya.

Pemegang polisi insurans dan peserta takaful dengan insurans dan polisi insurans kesihatan dan sijil takaful kumpulan/individu yang telah dirujuk oleh doktor berdaftar untuk menjalani ujian COVID-19 di makmal swasta tersenarai di laman web COVID-19 KKM layak menuntut dari CTF.

Mereka berkata pembiayaan itu tersedia untuk ujian yang dilakukan dari 27 Mac, 2020 dan seterusnya. Polisi insurans atau sijil takaful mesti berkuat kuasa pada 27 Mac, 2020 dan pada masa ujian dijalankan.

Bayaran balik untuk pembayaran balik adalah sehingga maksimum RM300 bagi satu ujian (satu bayaran balik bagi setiap individu) untuk memaksimumkan bilangan ujian yang boleh disokong oleh CTF. Mereka yang berhak untuk dirujuk/diuji disifatkan sebagai pesakit dalam siasatan (PUI) seperti yang ditakrifkan oleh KKM, kata mereka.

Definisi kes PUI yang dikeluarkan oleh KKM telah diperbaharui pada 25 Mac, 2020.

Industri insurans dan takaful sedang memuktamadkan portal khas untuk Dana Ujian COVID-19 bagi orang ramai untuk mendapatkan akses dan mengemukakan tuntutan mereka dalam talian.

Portal COFID-19 Test Fund akan mempunyai butiran mengenai proses permohonan dan prosedur untuk pembayaran balik dan dijangka dapat diakses dalam masa beberapa hari akan datang, kata kenyataan itu.

-- BERNAMA