KUALA LUMPUR:Pandemik COVID-19 membuka mata semua pihak berkaitan di negara ini dalam menambah baik kualiti perkhidmatan kepada rakyat.

Dalam konteks akses dan jaringan internet, Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) Dr Fadhlullah Suhaimi Abdul Malek mengakui, rangkaian sedia ada tidak mampu menampung permintaan yang meningkat dengan mendadak.

“Apabila pandemik COVID19 ini berlaku, sememangnya ia membuka mata semua orang. Bukan hanya pihak MCMC sahaja, tetapi semua, agensi kerajaan dan juga pengguna.

“Kalau kita imbas kembali, pihak MCMC memang dari dahulu telah menyatakan berkenaan kepentingan internet, tetapi penggunaan internet tidak begitu tinggi, mungkin disebabkan kita sebagai pengguna tidak nampak manfaatnya.

“Namun, apabila COVID-19 berlaku, banyak aktiviti yang sebelum ini kita tidak endah seperti rutin harian ke sekolah atau ke dewan kuliah sebagai pelajar, kerana itu adalah norma kita.

"Walhal sekarang norma kini berlainan.

“Kita ke kuliah juga, tetapi kuliah kita depan komputer lantaran kebanyakan kuliah dan pembelajaran telah digerakkan daripada secara bersemuka kepada dalam talian.

“Jadi, keperluan internet itu tiba-tiba meningkat dengan begitu mendadak.

"Sebab itu, kita sedar, rangkaian sedia ada hari ini tidak dapat menampung penggunaan internet yang tiba-tiba mendadak,” katanya dalam temu bual bersama Astro AWANI.


Tambahnya, capaian yang kurang memuaskan terutama ketika pandemik COVID-19 telah menyebabkan MCMC perlu merancang semula pelan pembangunannya.

Malah, beliau akui pihaknya terus mengeratkan kerjasama dengan pihak industri bagi memastikan perkhidmatan rangkaian internet berjaya ditingkatkan.

“Kalau kita andaikan jalan kampung. Hari-hari kita guna jalan itu, tidak menjadi masalah, tetapi apabila datangnya musim perayaan, ia akan menyebabkan kesesakan kerana terdapat penignkatan bilangan kenderaan melalui tempat tersebut.

“Kita tahu, jalan itu tidak boleh secara tiba-tiba dilebarkan dalam sekelip mata. Begitu juga dengan rangkaian.

“Kita sedar ia tidak mencukupi. Kita telah bergegas untuk merancang semula bagaimana rangkaian ini perlu disediakan dan perlu ditingkatkan hasil pendekatan yang dilaksanakan secara segera bersama pihak industri."

BACA: Pelajar jatuh jambatan cari talian internet, MCMC sediakan penyelesaian

BACA: Tiga menara telekomunikasi akan dibina berhampiran Kampung Gusi - MCMC

BACA: MCMC ambil pendekatan responsif tangani masalah capaian internet seluruh negara 

Menurut beliau, usaha merapatkan jurang digital dari perspektif rangkaian menjadi fokus MCMC ketika ini. 


Selain rangkaian mudah alih, MCMC kini berusaha melebarkan gentian optik di kawasan pinggir dan luar bandar. 

“Jadi apabila kita kata kita ingin mengurangkan jurang digital, ia akan mengambil pendekatan melebarkan gentian optik dari bandar ke kawasan pinggir bandar yang mana ia boleh sampai ke kawasan luar bandar atau setidak-tidaknya sehingga ke menara telekomunikasi.

“Untuk rangkaian mudah alih kita ingin lebarkan liputan 4G dengan meliputi kawasan luar bandar juga. 3G akan ditutup agar ia ditambah dan dinaik taraf hingga 4G.

“Apabila kita melaksanakan itu, liputan gentian optik lebih jauh iaitu hingga ke luar bandar. Liputan 4G akan setara baik di bandar ataupun di luar bandar,” ujarnya.

Beliau optimis, menerusi inisiatif itu jurang digital dari aspek rangkaian internet dapat dikurangkan.