ISTIADAT pemakaman Duke of Edinburgh, Putera Philip akan berlangsung hari ini, Sabtu, 17 April di St George Chapel di Istana Windsor, jam 3 petang waktu tempatan (10 malam waktu Malaysia).

Ia dua minggu selepas mendiang menghembus nafas terakhir pada 9 April lalu, yang juga dua bulan sebelum menyambut ulang tahun kelahirannya ke-100.

Putera Philip akan dikebumikan dalam satu upacara sederhana mengikut istiadat diraja dan bukan pengebumian negara.

Upacara itu akan disiarkan secara langsung mengambil tempat di kawasan Istana Windsor yang hanya dihadiri 30 orang.

Berikut antara fakta yang perlu anda ketahui mengenai istiadat yang akan berlangsung:


Siapa yang akan terlibat?

Hari upacara pemakaman Putera Philip telah diambil maklum sejak bertahun-tahun lalu dan pada awalnya dirancang melibatkan 800 hadirin.

Namun, oleh kerana pandemik COVID-19 dan perintah sekatan yang dilaksanakan di England, hanya 30 orang sahaja dibenarkan menghadiri upacara pengebumian tersebut.

Untuk itu, Istana Buckingham melaporkan bahawa ia akan hanya melibatkan anggota keluarga Ratu Elizabeth dan Duke of Edinburgh, termasuk tiga kerabat mereka dari Jerman.

Putera Harry dilaporkan akan menghadiri upacara tersebut.

Bagaimanapun, isterinya Meghan Markle yang sedang hamil dikatakan tidak dapat membuat perjalanan dari AS, atas nasihat doktor.

Malah, ini adalah kali pertama Duke of Sussex itu kembali ke United Kingdom selepas secara rasmi meletakkan jawatan sebagai anggota kanan keluarga diraja Britain pada tahun lalu.


Apa yang akan berlaku pada hari tersebut?

Pada hari pengebumian, keranda Putera Philip akan dipindahkan dari bangunan Istana Windsor pada jam 2.40 petang (waktu tempatan) dan kemudian dibawa masuk ke St George Chapel.

Ia akan ditempatkan di dalam sebuah Land Rover berwarna hijau gelap yang telah diubah suai oleh mendiang sendiri semasa hayatnya.

Untuk makluman, Duke of Edinburgh merupakan pengguna dan pencinta Land Rover yang mana telah menjadi pemilik sejati jenama tersebut untuk lebih 40 tahun.

Kereta Land Rover itu kemudian akan diiringi kenderaan tentera dan keluarga diraja.

Tepat jam 3 petang (waktu tempatan), hadirin diminta bertafakur selama satu minit diiringi tembakan oleh Troop Royal Horse Artillery.

Hanya anggota keluarga diraja dibenar memasuki St George Chapel, manakala selebihnya aktiviti perarakan akan berada di luar.


Dengan SOP, bagaimana rakyat Britain boleh beri penghormatan?

Orang awam diminta untuk tidak menghadiri upacara pemakaman, selaras dengan nasihat prosedur operasi standard (SOP) kesihatan awam.

Di laman web keluarga diraja, orang ramai diminta memberi sumbangan kepada badan amal dan tidak meninggalkan jambak bunga sebagai mengenang Putera Philip.

Buku takziah dalam talian juga tersedia untuk orang ramai menyampaikan penghormatan peribadi mereka.


Apa yang akan berlaku selepas upacara pemakaman?

Tempoh berkabung dilaporkan berakhir pada hari pengebumian.

Namun, keluarga diraja akan terus berkabung selama dua minggu.

BACA: Istiadat pemakaman Putera Philip pada 17 April 

BACA: Pemergian Putera Phillip bakal 'satukan' semula William dan Harry 

BACA: Putera Harry tiba di UK untuk majlis pengebumian Putera Philip