Rakyat perlu memberi peluang kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Negara-Ku yang ditubuhkan aktivis pembangkang, Datuk S. Ambiga untuk 'beroperasi' sebelum menilai sebarang kesan kepada negara.

Penasihat Kerajaan Hal Ehwal Sosial dan Budaya, Tan Sri Rais Yatim berkata, tiada siapa berhak dan boleh memandang negatif terhadap usaha mana-mana pihak yang ingin menubuhkan sesuatu pertubuhan sebelum ia dibuktikan membawa sebarang kemudaratan kepada masyarakat.

"Kita tidak boleh buruk sangka terhadap mereka yang menubuhkan sesuatu persatuan. Biar dia 'jalan' dahulu kemudian rakyat akan nilai.

"Mungkin dia ada program membina. Pendaftar Pertubuhan (ROS) tentu sudah menyemak tujuan penubuhannya," katanya kepada Astro AWANI di sini.

Sebelum ini Rais sebagai dipetik di dalam portal UMNO Online melahirkan rasa khuatirnya berhubung kewujudan NGO Negara-Ku yang disifatkan untuk menyambung peranan NGO sebelumnya seperti Bersih dan Interfaith Council (IFC).

Jelas Rais, NGO berkenaan hanya cuba mendesak rakyat menerima pemikiran liberal yang tidak sesuai dengan budaya masyarakat di negara ini.

Pada 10 Julai, Negara-Ku ditubuhkan dengan penyertaan 68 buah NGO.

Negara-Ku bermaksud Gerakan Rakyat Untuk Menebus Kembali Negara Malaysia diasaskan Ambiga dan Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said.

Ia menggunakan tajuk lagu kebangsaan iaitu 'Negaraku' sebagai melambangkan memperjuangkan semangat dan hasrat yang terdapat dalam senikata lagu tersebut yang dicipta pada 1971.

Sejak penubuhannya, Negara-Ku mendapat kecaman hebat daripada beberapa NGO seperti Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) dan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT).