JOE Biden mengumumkan pasukan ekonominya pada Selasa, yang menurutnya mampu membentuk satu hala tuju baru kepada pemulihan ekonomi, di tengah-tengah sekatan yang dikenakan dalam usaha mengawal penularan COVID-19.

Ketika ini, kadar pengangguran AS berada pada 6.9 peratus setakat Oktober dan kata bakal Presiden Amerika Syarikat itu, isu utama adalah perbelanjaan pengguna yang terkesan.

Ekonomi Amerika bergantung kepada perbelanjaan pengguna dan tanpanya, perniagaan kecil dan sederhana tidak akan berkembang dan akan membuang pekerja, katanya.

Sasarannya bermula 20 Januari ini adalah untuk memastikan pasukan ekonominya fokus kepada pemulihan.

Antara tokoh yang dipilih dalam pasukan tersebut adalah Janet Yellen, iaitu untuk jawatan Setiausaha Perbendaharaan atau Menteri Kewangan.

"Saya tahu kita dalam keadaan yang getir, tetapi ketahuilah, bantuan akan tiba.

"Minggu lepas saya namakan pemegang jawatan penting dalam dasar luar dan keselamatan negara. Dan hari ini, saya umumkan pelantikan pasukan ekonomi yang penting di dalam pentadbiran negara.

"Ini satu pasukan kelas pertama yang akan bantu kita mengharungi krisis ekonomi ketika ini dan membina semula ekonomi, malah ke kedudukan yang lebih baik dari sebelumnya," katanya di Wilmington, Delaware.


Tambahnya, Yellen merupakan calon terbaik untuk pemulihan ekonomi.

"Janet merupakan salah seorang pemikir ekonomi utama negara kita masa kini.

"Beliau sepanjang kerjayanya menumpukan kepada pengangguran dan maruah kerja, iaitu sesuatu yang sangat penting kepada saya dan kepada kita semua.

"Beliau faham apa maknanya kepada masyarakat jika kita mempunyai pekerjaan yang bagus. Beliau dihormati dan dipandang tinggi," kata Biden.

Janet Yellen bersama Joe Biden, di The Queen, Wilmington, Delaware, 1 Dis, 2020. (Foto AP)

Sementara itu, Yellen dalam ucapannya berikrar akan bekerja ke arah membina semula impian rakyat Amerika.

"Dan kepada penjawat awam yang hebat di Jabatan Perbendaharaan, saya tidak sabar untuk bekerja bersama anda dan membina semula keyakinan rakyat.

"Kepada warga Amerika, kami akan jadi satu institusi yang setiap pagi hanya memikirkan anda, pekerjaan anda, gaji anda, susah payah anda, harapan anda, maruah anda dan kemampuan anda. Terima kasih," katanya.
  
Pasukan Biden dilihat sebagai liberal, dengan fokus dan kepakaran kepada isu pekerja dan ketidaksamarataan di Amerika.

Sementara itu, Cecilia Rouse yang bakal dilantik sebagai Pengerusi Penasihat Ekonomi menyifatkan keadaan ketika ini adalah mendesak, dan dalam masa sama, merupakan satu peluang untuk digunakan sepenuhnya.

"Tidak pernah kita alami keadaan seperti ini di zaman moden ini. Wujud keperluan mendesak untuk mengakhiri krisis yang dahsyat dan peluang untuk membangun ekonomi yang lebih baik.

"Satu ekonomi yang berkesan untuk semua orang akan membawa peluang pekerjaan yang memuaskan dan tidak ada yang tertinggal di belakang," katanya.

Sementara itu, bakal Naib Presiden Kamala Harris berkata, krisis ekonomi akibat COVID-19 turut meninggalkan kesan terhadap kanak-kanak di negara ekonomi terbesar dunia itu.

"Ini adalah pasukan yang kita perlukan untuk memberikan bantuan ekonomi segera kepada rakyat Amerika bagi memastikan ekonomi kita kembali ke landasan dan ia berfungsi untuk kumpulan pekerja.

"Dan, di seluruh Amerika, satu daripada enam orang dewasa yang mempunyai anak mengakui ahli keluarga mereka dalam kelaparan.

"Yellen bercakap tentang ketiadaan keselamatan makanan dan ia memang merupakan satu masalah sebenar.

"Satu daripada tiga orang dewasa menghadapi masalah untuk membayar bil, iaitu bil yang penting yang perlu diselesaikan setiap hujung bulan," katanya.

Yellen sebelum ini berkhidmat sebagai Pengerusi Simpanan Persekutuan Amerika daripada 2014 hingga 2018.

Rouse sebelum ini pernah berkhidmat bersama Presiden Barack Obama sebagai Penasihat Ekonomi dan merupakan dekan di Princeton University.